27.8.2018 klo 09:48
Uutinen

Hymynaama-laitteen kehittänyt suomalaisyrittäjä päätyi amerikkalaislehden sivuille – ”liikevaihto kasvoi puolella miljoonalla eurolla”

Yrittäjä Heikki Väänänen kertoo Helsingin Sanomissa, kuinka laajalevikkisen The New Yorker -lehden toimittaja kirjoitti suomalaisyrityksestä neljän sivun artikkelin. Juttu räjäytti asiakaskyselyiden määrän ja liikevaihdon kasvuun.

Helsingin Sanomat kertoo suomalaisyrittäjä Heikki Väänäsestä, joka oli HappyOrNot-yrityksensä kanssa kaupan alan messuilla New Yorkissa. Paikalle sattui laajalevikkisen The New Yorker -lehden toimittaja. Julkaisulla on yli miljoona tilaajaa.

Toimittaja päätyi juttusille Väänäsen kanssa ja matkusti muutamaa viikkoa myöhemmin tämän kanssa eri puolille Yhdysvaltoja tapaamaan HappyOrNotin asiakkaita.

Lopputuloksena New Yorkerissa julkaistiin viime talvena neljäsivuinen artikkeli.

– Mutta kyllä minä aika äkkiä ymmärsin, että tästä voi tulla iso juttu meidän yrityksellemme. Usein toimittajien kanssa puhutaan tunti tai kaksi. Owenin kanssa meni viisi päivää, Väänänen kertoo HS:ssa.

– Samalla tiedostin, että pian miljoonat ihmiset lukevat, mitä päästän suustani. En voinut puhua nopeasti, kun piti koko ajan miettiä, mitä sanoo.

Artikkeli tuotti yhteydenottojen tulvan. Sijoittajilta, kiinnostuneilta asiakkailta, muilta medioilta.

– Tavallisesti noin 20 prosenttia yhteydenotoista johtaa sopimukseen. Jutun ansiosta helmikuun liikevaihto kasvoi puolella miljoonalla eurolla, Väänänen laskee HS:lle.

Väänäsen johtama HappyOrNot kauppaa hymiöistä tuttuja laitteita, joilla asiakkaat mitata saamaansa palvelun tasoa. Laitteita on maailmalla jo 35 000 kappaletta.

– Laitteita nyt voi tehdä kuka tahansa. Jos halutaan vaan nopeasti ilahduttaa asiakkaita, voihan sitä vaikka jakaa kukkapuskia kaupan ovella, Väänänen sanoo lehtihaastattelussa.

Vasta tarkempi analysointi auttaa palautteen ymmärtämisessä ja hyödyntämisessä. Laite on käytössä myös omassa yrityksessä.

– Ihmiset uskaltavat antaa palautetta, koska tekijästä ei jää jälkeä. He tietävät myös sen, että jos nappia painaa, se näkyy ja sitä luetaan. Minä suhtaudun palautteeseen vakavasti. On vaikea kuvitella kestävää, nopeaa kasvua, jos porukka on tyytymätön työssään, Väänänen toteaa Helsingin Sanomille.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: HappyOrNot