15.6.2018 klo 11:02
Uutinen

ICT-alan tyly arvio julkishallinnon kilpailutuksista: ”Amatöörimäistä”, ”pois lippulappujen täyttäminen”, ”valmiiksi valittu joku”

Ohjelmistoalan kyselyyn vastasi sata ICT-päättäjää. Heistä yksikään ei pitänyt julkishallinnon kilpailutuksia erittäin toimivina. Sen sijaan 83 prosenttia tuomitsi ne heikoiksi.

Julkishallinnon kilpailutusten ongelma on se, että korruption pelossa toimitaan täysin järjettömästi ja ostetaan huonoja tuotteita ja vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan. Useimmissa yksityisissä yrityksissä ymmärretään, että ostamalla tuotteet ja palvelut tutuilta yhteistyökumppaneilta (vrt. Toyota Way) saadaan parempia tuotteita parempaan hintaan. Julkisella puolella taas joka nippelin ostamista varten pyydetään kasapäin tarjouksia, mikä aiheuttaa turhaa työtä palveluntarjoajille. Sitten valitaan halvin vaihtoehto, riippumatta siitä, miten se sopii tarkoitukseensa. Ja lopuksi aikaa ja rahaa tuhlataan vielä hävinneiden tarjoajien valitusten käsittelyyn.”

Ongelma minusta on se, että kaunis idea (”kaikki voivat tasavertaisesti osallistua kilpailutukseen, ketään ei ole valittu etukäteen vaan valitaan aidosti paras”) ei toimi käytännössä kun kuitenkin on valmiiksi valittu joku ja ehtoja säätämällä saadaan esitettyä näytelmä tasapuolisuudesta. Tai jos etukäteen ei olekaan valittu toimittajaa, niin etukäteen määritetyt kriteerit estävät tilaajaa ostamasta parasta vaihtoehtoa; sitä saat mitä mittaat. Eli kriteerien määrittäminen ja julkaiseminen ohjaa tarjousten sisältöä enemmän kuin oikea tarve.”

Joustavampia prosesseja ja hankintamalleja lisää, pois lippulappujen täyttäminen ja lähettäminen.”

Vastaukset ovat ICT-alan toimijoilta, jotka tuoreessa kyselyssä lyttäävät julkishallinnon kilpailutukset. Ohjelmistoyrittäjät ry:n, Pro Growth Consultingin ja TIVIAn toteuttamassa kyselyssä 83 prosenttia luokitteli ne heikoiksi. Yksikään sadasta vastaajasta ei kehunut niitä erittäin toimiviksi.

– Luonnollisesti näiden tulosten valossa täytyy lähettää herätysterveiset päättäjille: Näin murskaavan kritiikin saavaa järjestelmää täytyy muuttaa. On todella pysäyttävää, ettei yksikään haastateltu johtaja arvioinut, että hankintojen kilpailutus toimisi erittäin hyvin, summaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

ICT-alan toimijat ideoivat yli 50 parannusehdotusta julkishankinnon kilpailutuksiin.

– Kilpailutusten aiheuttamaa verenpaineen nousua kuvaa hyvin erään toimitusjohtajan arvio, jonka mukaan korruption pelossa toimitaan täysin järjettömästi ja ostetaan vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan. Toki tässä on mukana jo turhautuneiden tunteiden värinää, mutta kautta koko kentän kuuluu sama viesti: Muutosta tarvitaan, Roiha sanoo.

Kilpailutukset eivät tue lopputuotteen laatua vaan kilpailutusprosessin säännöstöä. Vuorovaikutus kilpailuttajan ja palveluntarjoajan välillä on täysin olematonta. Edes tarjouksen julkaisemisen aikaisia keskustelutilaisuuksia ei järjestetä. Tarkoitan tällä tilaisuutta, jossa tarjoajat voisivat esittää syventäviä kysymyksiä siitä mitä KPI:tä uudistuksella liiketaloudellisesti tai toiminnallisesti haetaan. Toiminta on yhdellä sanalla amatöörimäistä.”

”Julkinen sektori istuu niin tilaajan kuin tuottajankin paikalla”

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin ei hämmästele kyselyn tuloksia.

– Olen harmissani mutten yllättynyt kyselyn murska-arvioihin. On sinänsä tavallista, että se, joka ei voittanut, on pettynyt. Mutta joskus hävinnytkin kehuu reilua kilpailua, ja tämä pitäisi olla tavoitetaso kaikissa verovaroin tehdyissä hankinnoissa. Tähän pyritään Yrittäjien tarjoamalla hankintaneuvonnalla, Grekin toteaa.

– Suurin syy epäluottamukseen on se, että julkinen sektori istuu niin tilaajan kuin tuottajankin paikalla. ICT-alalla on muodostettu hankintaa varten in-house-yhtiöitä, joilta hankitaan kilpailuttamatta. Tämä johtaa siihen, että pienien toimijoiden on hankala osallistua kilpailutuksiin. Niitä ei ole, Grekin sanoo.

Mukaan pääsy on usein hankalaa jos ei ole ns. puitesopimustoimittaja tai ei ole julkkarireferenssejä. Kilpailua pitäisi avata enemmän myös pienemmille toimijoille.”

Kursivoidut kohdat Myynti kasvun veturina, tutkimus myynnin esteistä ja parhaista keinoista 2018 -kyselystä

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto