19.2.2020 klo 11:45
Uutinen

IS: Suomalaisista numeroista soittelevat huijarit poikkeuksellisen ahkeria viikonloppuna – Muista perussäännöt ja vältä huijaukset

Huijarit ovat onnistuneet onkimaan pankki- ja luottokorttitietoja sekä asentamaan haittaohjelmia. Myös identiteettivarkauksiin tarvittavia henkilötietoja on kalasteltu, kertoo Ilta-Sanomat.

Huijauspuhelut- ja sähköpostit puhuttavat jälleen. Huijaustavat muuttavat muotoaan ja viimeisin julkisuudessa puitu malli on suomalaisesta numerosta tuleva puhelu, jossa soittaja esittäytyy tekniseksi tueksi ja pyytää luottokortti- ja passitietoja sekä pääsyä etäyhteydellä vastaajan tietokoneelle.

Tavoitteena on asentaa koneelle haittaohjelma, jonka avulla kalastellaan muun muassa käyttäjän pankkitietoja ja salasanoja.

Kyberturvakeskuksen tietoturva-asiantuntija Ville Kontinen kertoo Ilta-Sanomien jutussa, että soitot jatkuivat poikkeuksellisen intensiivisinä viikonlopun yli. Niitä on tullut suomalaisille jopa tuhansia ellei kymmeniä tuhansia.

Soittajat ovat tekeytyneet muun muassa Microsoftin teknisen tuen työntekjiöiksi, mutta Microsoftilla ei ole tekemistä asian kanssa.

Huijarit ovat onnistuneet onkimaan pankki- ja luottokorttitietoja sekä asentamaan haittaohjelmia. Myös identiteettivarkauksiin tarvittavia henkilötietoja on kalasteltu.

Konttinen korostaa Ilta-Sanomien haastattelussa, että pankit tai IT-yritysten teknisen tuen työntekijät eivät soittele käyttäjien yksityisiä tietoja puhelimitse.

Kyselijöille ei tule koskaan antaa passin, luottokortin, verkkopankin tai muita henkilökohtaisia tietoja.

– Jos sinulle tulee puhelu, jonka väitetään tulevan pankista, niin kysy henkilön ja pankin nimi ja sano soittavasi hänelle takaisin. Soita sitten pankin asiakaspalveluun ja kerro, että tämänniminen henkilö soitti. Jos tällaista henkilöä ei pankista löydy, niin kyseessä oli huijaus. Samoin sellaisten soittojen kanssa, jossa puhelun väitetään tulevan poliisista. Soita poliisilaitokselle ja pyydä saada puhua tämännimiselle henkilölle, Konttinen neuvoo Ilta-Sanomien jutussa.

Huijarit esiintyivät OP:n kuukausikirjeenä

Toinen erikoinen huijausyritys tuli yrittäjälle OP-ryhmän nimissä. Kömpelöllä suomen kielellä sähköpostin saajaa osallistumaan tietosuoja prosessiin kahden päivän sisällä GDPR- asetuksen takia.

Sähköposti on otsikoitu ” Tärkeää! Kutsumme sinut käyttämään ratkaisujamme nro.#625069”

– Jotta voimme jatkaa kaikkien palvelujen toimittamista oikein, tarvitsemme hyväksyntänne, sähköpostissa lukee.

Huijausyritys on kömpelö, sillä kieli on huonoa suomea, mutta kaikki eivät välttämättä lue sähköposteja tarkasti tai tunne GDPR-asetusta, jolloin hämääntyminen on luonnollista.

Sähköposti on hyvä muistutus, että huijarit yrittävät kaikkia keinoja. Jos jokin epäilyttää, hälytyskelloihin tulee suhtautua vakavasti.

 

Lue vinkkejä harhaanjohtavalta markkinoinnilta ja valelaskuilta suojautumiseen täältä.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi