9.8.2021 klo 10:11
Uutinen

Jaakko Manni havaitsi markkinaraon olutbuumin rantautuessa – Juomatarviketukku Lappo Oy palvelee niin harrastelijoita kuin pienpanimoita

Kymmenisen vuotta sitten Suomeen rantautui olutbuumi. Moni suomalainen päätyi kokeilemaan itse oluen panemista, ja samalla lisääntyivät sekä pienpanimoiden määrä että suosio. Myöskään Jaakko Mannilta ei jäänyt uusi trendi huomaamatta.

– Kaikki lähti liikkeelle omasta kiinnostuksesta oluiden tekoa kohtaan. Lähdin ottamaan selvää, mistä jengi tilaa tarvikkeita ja sain selville, että olemassa oli ainoastaan yksi suomalainen toimittaja, eikä senkään palveluun oltu kauttaaltaan tyytyväisiä, Jaakko Manni kertoo.

Tästä syntyi ajatus ja lopulta myös liikeidea omasta juomatarviketukusta, joka tarjoaisi monipuolisen tuotevalikoiman kaikenkokoisille juomanvalmistajille. Pian kymmenvuotisjuhlaansa viettävä Juomatarviketukku Lappo Oy on kasvanut vuosien aikana yhden henkilön työllistäjästä ja n. 100 000 euron liikevaihdosta merkittävästi. Tällä hetkellä yritys työllistää reilut kymmenen työntekijää ja kahden miljoonan euron liikevaihto ylitettiin vuosi sitten.

– Tasainen taaperrus ei ole minun juttuni, vaan koko ajan on mentävä eteenpäin. Vaikka muiden työllistäminen ei olekaan minulle mikään itseisarvo, on hienoa päästä johtamaan orkesteria hyvässä hengessä, Manni toteaa.

Yrittäjyys kulkenut aina mukana

Yrittäjyys on ollut Mannille koko elämän luonteva polku, johon ensimmäisen kerran hän astui jo opiskeluaikoina tehdessään portsarin hommia toiminimellä. Sittemmin Manni on johtanut myös elintarvikealalla toiminutta perheyritystä.

– Olen aina tiennyt, että haluan olla yrittäjä. Yrityksen kehittäminen ja kasvattaminen on se juttu. Samalla menee myös itse ihmisenä eteenpäin.

Mannilla voi katsoa olevan yrittäjähenkisyyden lisäksi hyvää bisnesvainua. Juomatarvikkeita tarvitsevien pienpanimoiden määrä on vuosien 2014–2020 aikana lähes kolminkertaistunut, ja määrä kasvaa yhä, joskin hieman hitaammin. Silti Lappon tarina alkoi ennen kaikkea yksityisten oluthifistelijöiden siivittämänä. Tällä hetkellä asiakkaista n. puolet ovat pienpanimoita ja loput harrastelijoita.

– Haluamme panostaa ennen kaikkea asiakaspalveluun, sillä asiakkaillehan tätä tehdään. Välitämme lisäksi tuotetietoutemme avulla ulkomailta tulevaa asiantuntemusta pienpanimoille, Manni kertoo.

Juomatarviketukku Lappo Oy suuntaamassa ulkomaille

Vastikään uudistettu verkkokauppa on Juomatarviketukku Lappo Oy:n kivijalka, sillä suurin osa kaupasta tapahtuu netissä. Tämä luo samalla mahdollisuuksia yritykselle, jolla on suunnitelmissa laajentaa reviiriään myös maan rajojen ulkopuolelle. Hyvässä kasvuvauhdissa olevan Lappo Oy:n tilat alkavat käydä pieniksi ja edessä siintää tarve isommille toimitiloille.

Kokeneiden oluenpanijoiden lisäksi yritys palvelee myös vasta-alkajia.

– Järjestämme online-olutkursseja, joita olen itse vetämässä. Kursseille otetaan aina n. 6 henkilöä kerrallaan, jotta koulutus saadaan pidettyä rentona ja keskustelevana, Manni sanoo.

Kokonaisvaltaisen tarvikevalikoiman lisäksi Lappo Oy kehittää jatkuvasti uutta olutreseptiikkaa, joita se myös jakaa asiakkailleen. Käytössä on lisäksi oma Youtube-kanava, jossa ohjeistetaan ja esitellään tarvikkeiden käyttöä kuin myös tutustutaan eri valmistusmenetelmiin.

Työporukan kesken kaikilla on omakohtaista kiinnostusta oluiden tekoa kohtaan.

– En välttämättä itse kaiken aikaa ehdi tehdä olutkokeiluja, mutta kyllä jollain työntekijällä on aina olut porisemassa.

Kysyttäessä ei Manni osaa suoralta kädeltä sanoa omaa lempioluttaan.

– Se riippuu niin paljon tilanteesta ja vuoden ajasta. Kesään sopii parhaiten kevyemmät lagerit ja pilsnerit, kun taas talvisin maistuu paremmin tuhdimmat stoutit.

Teksti ja kuva: Inkeri Sundberg