8.4.2020 klo 09:39
Uutinen

Kolme vinkkiä cross-border -kaupan aloittamiseen Venäjälle – Lähivuosina verkko-ostajien määrä kasvaa 30 miljoonalla

Verkkokauppoja on perustettu viime viikoilla aiempaa enemmän koronan aiheuttamien liikkumisrajoitusten vauhdittamana. Itärajalla kauppaa on syönyt venäläisten kuluttajien jääminen rajan taakse. Nyt yritykset voivat yrittää kääntää tilanteen voitokseen aloittamalla cross-border -kaupan Venäjälle.

Cross-border kaupan voi aloittaa yksinkertaisimmillaan ottamalla palveluvalikoimaan toimituksen ja verkkosivuille maksutoiminnallisuuden, esimerkiksi Paypalin. Verkkokauppaa Venäjälle voi kokeilla myös itänaapurin yhdessä suosituimmassa markkinapaikassa, Ozonissa. RusPostExpress on wCargon Oy:n ja Venäjän postin yhteinen logistiikkapalvelu, mikä tarjoaa palveluitaan suomalaisille yrityksille ja yksityishenkilöille. wCargon ja RusPostExpressin myyntipäällikkö Terhi Nykänen korostaa cross-border kaupan etuja.

– Venäläinen kuluttaja voi saada parhaimmillaan suomalaisesta verkkokaupasta tuotteen jopa halvemmalla, kuin ostamalla sen Venäjältä. Kun tuote ostetaan Venäjän puolella, niin tuotteen hinnassa on tullimaksu sekä arvonlisävero. Kun tuote ostetaan Suomen puolelta, niin sen saa Suomesta ilman arvonlisäveroa ja 15 prosentin vero on maksettava vain siltä osin kuin tuotteen arvo ylittää 200 euroa. Postikulujen osuutta ei lasketa mukaan verovapaaseen myyntiin. Veron maksaa venäläinen kuluttaja ja siitä ei aiheudu myyjälle lainkaan työtä.

Vuoteen 2023 mennessä Venäjällä 30 miljoonaa verkko-ostajaa enemmän kuin nyt

Venäläisten kuluttajien vaikutus itärajan maakunnissa, kuten Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa on ollut merkittävä.

– Viime vuosina venäläisten ostoskoreissa on näkynyt erityisesti päivittäistavarakaupan tuotteet ja arkeen liittyvät kulutustarvikkeet, ei niinkään muoti- tai luksustuotteet. Matkailupalveluille on ollut kysyntää, kertoo Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.

Venäjällä kaupankäynti monella toimialalla on siirtynyt verkkoon samoin kuin Suomessa koronan tuomien rajoitusten myötä. Seuraavan 3-4 vuoden aikana itänaapurissa tulee 30 miljoonaa uutta verkko-ostajaa markkinoilla. Kasvu tulee etenkin mobiiliostamisen kautta. Näin arvioitiin ennen koronakriisiä, nyt kehitys voi kulkea nopeammin.

Rekolaisen mukaan tässä hetkessä ostetaan kotikuntoilulaitteita, etätyöhön liittyviä laitteita, auton varaosia, ja tarvikkeita, joita käytetään, kun ollaan paljon kotioloissa. Yrittäjä Marko Kangaskolkka Flying Lynx Oy:stä seuraa työkseen Venäjän suosituimman hakukoneen Yandexin hakudataa. Myös lasten tarvikkeiden kysyntä on jatkunut hyvänä ja terveystuotteita kysytään nyt. Flying Lynx konsultoi yrityksiä pääsemään globaaleihin myyntikanaviin, esimerkiksi Venäjälle. Heiltä saa avaimet käteen -palvelun, joka sisältää käännökset ja logistiikan.

Näillä 3 vinkillä pääset alkuun

SVKK:n Jaana Rekolainen vinkkaa verkkokauppaa tai cross-border myyntiä suunnittelevalle yrittäjälle keskeiset kohdat verkkomyyntiin.

1. Mieti sopiva alusta. Vaihtoehtoja ovat valmiit markkinapaikat, kuten Ozon ja Wildberries tai Yandex market, tai oma verkkokauppa. Verkkokauppa-alustaa valittaessa pitää huomioida, onko palvelulla valmius cross-border-kauppaan, koska kaikilla alustoilla sitä ei ole. Muuten pitää olla oma maahantuonti ja varasto Venäjällä. Tutki seuraavaksi, mihin markkinapaikkaan oman tuotteen profiili sopisi parhaiten.

2. Ota selvää, miten verkkokauppa toimii Venäjällä. Selvitä, mikä on se ansaintalogiikka, mitkä maksutavat on hyvä olla ja millaisia vaatimuksia verkkokauppa-alustoilla on esimerkiksi tuotekuvauksista.

3. Mieti, miten saat näkyvyyden brändillesi. Venäläiset ovat jo tottuneet ostamaan valmiilla markkinapaikoilla, kuten Ozon ja Wildberries. Jos perustat oman verkkokaupan, näkyvyyden saaminen vaatii työtä. Ostamisen täytyy olla helppoa.

Sertifiointimääräykset eivät kosketa verkkokauppoja – Venäjän ”Amazonille” tili pystyyn pienillä kuluilla

Esimerkiksi suomalaisella Reimalla on kanava Wildberries-markkinapaikassa. Wildberriesillä on noutopisteitä, joissa on sovituskopit.

Verkkokauppaa, jota käydään ulkomailta suoraan venäläisille kuluttajille, sertifiointimääräykset ja pakolliset tuoteryhmämääräykset eivät koske. Ne koskevat yritysten välistä normaalia vientikauppaa.

Terhi Nykänen wCargosta korostaa myös matalalla kynnyksellä cross-border-kaupan aloittamista.

– Venäläiset osaavat käyttää google translatoria tosi hyvin, ja riittää, että yrityksen kotisivut ovat englanniksi. Tilauksen voi tehdä sähköpostilla ja Paypal on suosittu maksupalvelu Venäjällä. Yksittäinen toimitus ja ehkä turhaltakin vaikuttava lähetys voi vaikuttaa nyt kannattamattomalta työltä, mutta jatkossa sen kautta voi poikia uusia tilauksia ja volyymit voivat nousta isoiksikin.

Nykänen kerrtoo kuulleensa monelta yrittäjältä, että kysyntää tuotteille on ollut, mutta niitä ei olla toimitettu, koska on luultu, että lähettäminen on vaivalloista ja kallista. wCargon Nykäsen mukaan cross-border-kauppaan kuluttajille riittää kauppalaskukopio ja vienti-ilmoitus.

Yrittäjä Marko Kangaskolkka kertoo Flying Lynxin saavan asiakasyrityksen tuotteet myyntiin Ozon.ru markkinapaikkaan nopeimmillaan viidessä päivässä. Kyseisellä markkinapaikalla on oma mobiilisovelluksensa.

– Jos tekee kunnolla verkkokaupan, niin hintalappu on 5-numeroinen luku. Ozon-markkinapaikalla myymään pääsemisen kulu on minimaalinen, kunnon käännöksineenkin hintalappu on 10 prosenttia verkkokaupan perustamisesta.

Ozon ja Wildberries veloittavat jokaisesta ostosta 5-15 prosentin provision tuoteryhmästä riippuen.

*Katso Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun XAMKin avoin Venäjän verkkokaupan -verkkokurssi, ajankohta 20.4-24.5

*Katso lisää: SY:n Verkkokauppa-opas yrittäjille

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi