Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjän podcastin vieraana on yrittäjä Niklas Tuokko
Niklas Tuokon ranteessa komeilee Alvar ja Aino Aallon pihakoivusta veistetty kello. Kuva: Pauli Reinikainen

Kolmen kaveruksen kellofirma takoo hyvää tulosta vaikeinakin aikoina: ”Pitää olla jokin syvempi merkitys”

Aarni Watch Company aikoo jatkaa laajentumista lifestyle-brändiksi.

Aarni Watch Company on tunnettu etenkin puumateriaalia hyödyntävistä kelloistaan, mutta viime vuosina tuotemerkkiä on laajennettu lifestyle-markkinoille. Kellojen ohella mallistosta löytyy muun muassa lompakkoja, olkalaukkuja ja aurinkolaseja.

Strategia on kannattanut, sillä yrityksen liikevaihto on kasvanut tasaisesti viime vuodet. Tulos on ollut positiivinen alusta alkaen.

– Julkaisimme keväällä seitsemän uutta kellomallia, joista tämä on lippulaivamalli. Kellon materiaalina on koivu, joka kasvoi Villa Floraksi nimetyn, Alajärvellä sijainneen Alvar ja Aino Aallon kesäpaikan pihassa. Kävimme sieltä kaatamassa muutaman koivun, jotka olivat päässeet kasvamaan liian lähelle taloa, Aarni Watch Company Oy:n perustajajäsen Niklas Tuokko kertoo esitellessään ranteessaan komeilevaa kelloa.

Puun kaatamista edelsi neuvottelu, jonka aikana yrittäjät saivat perillisiltä luvan kaataa puun ja käyttää nimeä kellon markkinoinnissa. Kellon pääsuunnittelijaksi valikoitui Harri Koskinen.

– Ensimmäinen askel oli saada Aaltojen pojanpoika innostumaan aiheesta. Sain hänet kiinni ja pohjustin ideaa. Ensimmäinen vastaus oli ei. Kun jalostimme ideaa ja jatkoimme keskustelua, huomio kiinnittyi Villa Floraan ja sen pihalla kasvaviin koivuihin. Harri Koskinen oli tehnyt Aaltojen kanssa yhteistyötä aikaisemmin. Kaikille osapuolille oli tärkeää, että mukana on ulkopuolinen suunnittelija. Koskisen nimi on tukenut myös markkinointia, Tuokko kertoo.

Yrittäjä Plus
Aarni-kelloja käsittelevä artikkeli on julkaistu Yrittäjä Plus -lehden numerossa 5/2023. Tilaa Yrittäjä Plus -lehti tästä!

”Suosio pääsi yllättämään”

Tuokko innostui kelloista jo pikkupoikana. Rippikoululahkaksi saadussa kellossa kiinnosti etenkin sen koneisto. Tekniikkaa enemmän hän on kuitenkin mieltynyt kellojen ulkonäöllisiin seikkoihin ja käytettävyyteen.

Aarni ei lukeudu hintansa puolesta arvokelloihin, vaikka materiaaleiltaan se eroaa monista kilpailijoistaan. Ainutlaatuinen keksintö se ei ole, sillä puisia kelloja valmistavia yrityksiä on muuallakin maailmassa.

– Oma ajatteluni on kehittynyt niin, että emme voi tarjota vain pelkkää tuotetta vaan pitää olla jokin syvempi merkitys. Mietimme, miten saamme herätettyä ihmisille muistoja ja tunteita. Tämä on yksi tapa, miten me saamme kerrottua puiden tarinoita.

Aikaisemmin Aarni on tehnyt niin sanottuja kaupunkipuukelloja, joiden materiaaleina on käytetty muun muassa Helsingin Mechelininkadun varrelta kaadettuja puita.

– Suosio pääsi yllättämään. Mediakin uutisoi, että Mechelininkadun kaadetut puut saivat uuden elämän. Siitä innostuneena teimme kelloja muidenkin kaupunkien puista. Tampereen Hämeenkadulla kasvaneesta lehmuksesta valmistettu 300 kappaleen erikoiserä myytiin loppuun runsaassa 20 minuutissa.

Kaikki alkoi saunan lauteilta

Aarni Watch Company perustajiin lukeutuvat Niklas Tuokon ohella Pyry Alamäki ja Samuli Koivistoinen. He ovat lapsuuskavereita Klaukkalasta. Vuonna 2014 kolmikko istui Pyryn saunan lauteilla Helsingin Lauttasaaressa.

– Pyry oli törmännyt Kanadassa käydessään mielestään makeaan kelloon, jossa oli ollut käytetty puuta.

Miesten kellot lepäsivät pukuhuoneen pöydällä ja keskustelu jatkui. Kolmikko mietti, oliko Suomessa tai Euroopassa puisia kelloja valmistavia yrityksiä. Silloin niitä ei juurikaan ollut.

– Suomalaista puuta kuten visakoivua ei käyttänyt kukaan. Visakoivu on oikeasti mahtava, arvokas puulaji.

Miehet ideoivat ja päättivät jatkaa selvittelyä. Siltä pohjalta syntyi yhteinen yritys. Kolmikko aloitti yrityksen sivuprojektina, koska opinnot olivat kesken ja osa teki töitä muualla. 

– Uuden kokeilu oli siinä vaiheessa tärkeintä. Heti alussa oli selvää, että meidän on oltava vahvoja verkossa. Hoidimme postitukset omasta kellarivarastosta ja vältimme isoja kiinteitä kuluja, Tuokko muistelee.

Puun oheen päätettiin ottaa muita kotimaisia luonnonmateriaaleja. Teurasjätteeksi usein jäävä hirvennahka osoittautui toimivaksi materiaaliksi.

Kotimainen koivu sopii Tuokon mukaan kelloihin hyvin, koska sitä on helppo työstää pieniin osiin ilman halkeamisriskiä.

– Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että ulkonäkö säilyy, ja samaan aikaan kello kestää kaikki olosuhteet. Perusajatuksena on, että jos kaiken puu riisuu, kellon rakenne säilyy toiminnallisena. SIlloin maksimoimme sen, että kello kestää käytössä.

Puumateriaalin käsittelyssä on vaadittu erikoisosaamista. Yrittäjissä on metsätieteellistä osaamista, jota on hyödynnetty kellojen suunnittelussa.

– Käytännössä suunnittelemme kellon ulkoasun alusta lähtien itse. Valmistus tapahtuu Shenzhenissä Kiinassa, missä meillä on hyvät yhteistyökumppanit. Teemme testikellot, käytämme niitä, annamme niin sanotusti runtua ja katsomme, että ne kestävät.

Amazon-kokeilu jäi lyhyeksi

Tulevaisuudessa Aarni haluaa olla paljon muutakin kuin kellovalmistaja. Lompakon jälkeen asiakkailta tuli pyyntöjä olkahihnalla varustetusta laukusta. Toive toteutettiin ja hirvennahasta valmistettu naisten laukku on osoittautunut hitiksi.

– Liikaa emme halua rönsyillä. Olisimmeko vielä uskottava brändi, jos otamme valikoimiin kännykänkuoret. Toisaalta olemme jo lifestyle-brändi, joten ei se ehkä olisi meiltä pois, Tuokko aprikoi.

Oma yritys on osoittautunut kolmelle kaverukselle askel askeleelta oikeaksi ratkaisuksi.

– Alkuun ajattelimme, että jos tästä nyt saisi omat rahansa pois. Seuraavaksi tavoitteena oli itsensä työllistäminen ja siirtyminen muista töistä pois. Nyt pystymme työllistämään jo kymmenen muutakin. Se on hienoa. Olemme kiinnostava tehdä töitä, paitsi itsellemme, myös työntekijöille. Niitä asioita haluan tavoitella myös jatkossa.

Vallitseva heikko taloustilanne ei ole juurikaan vaikuttanut Aarniin.

– Näen oikeastaan sen vain mahdollisuutena. Pelikenttä on sama kaikille. Vahvimmat selviävät ja heille avautuu uusia ovia. Me raportoimme tältäkin vuodelta vahvoista kasvuluvuista. Kaikki on kiinni omasta tekemisestämme. Se vaikuttaa enemmän kuin makrotalouden tilanne.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Yrittäjä Plus -lehden numerossa 5/2023.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen