YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.6.2024 klo 13:39
Uutinen

Kolumni: Karvanvaihto kivenä investoinneille – Jos laituria ei saa rakentaa, mitä sitten saa?

Silmiin sattui uutinen matkailuyrityksen laiturihankkeen kaatumisesta Vaasan hallinto-oikeudessa (HS 12.6.2024). Kyse on Rantasalmen Järvisydämen luvasta pystyttää laituri Kaarnetsaaren edustalle, jotta kesän risteilyasiakkaat pääsevät rantautumaan saareen. Juttu on edennyt Itä-Suomen AVIn toukokuun 2023 myönteisen päätöksen jälkeen Vaasan hovioikeuteen sillä yritys halusi pidentää laituria. Syy oli se, että laiva ei nykyisin pääse rantautumaan rantaan sen mataluuden vuoksi eivätkä asiakkaat pääse turvallisesti ja esteettömästi saareen.

Vaan mitä tapahtuikaan? Vaasan hovioikeus ei pelkästään hylännyt laiturin pidentämislupaa vaan kumosi siinä sivussa myös I-S AVIn rakennuslupapäätöksen, sillä Etelä-Savon ELY oli vaatinut koko luvan perumista. Yritys hävisi lupaprosessin 6-0 kuten rökäletappio yleensä ilmaistaan.

Perusteita oli kaksi. Natura 2000-alueen vaikutusarvioinnin puutteellisuus sekä saimaannorpan karvanvaihtoaika. Nyt eletään kesää 2024 ja ensimmäiset vaikutusarvioinnit on tehty lupahakemuksen jälkeen. Nämä arvioinnit eivät nyt siis riitä vaan tehdään sama rumba uudelleen, mutta millä spekseillä? Tuleeko uusia arviointikriteerejä vai oliko ensimmäinen arvio tehty jollain tavoin puutteellisesti?

Karvanlähtö on kiinnostavampi juttu. Saimaannorpan karvanlähtö ajoittuu myöhäiskevääseen heti kun Saimaasta on lähtenyt jäät ja kuutit on vieroitettu. Norpat saavat rauhassa raaputella nahkaansa toukokuussa, sillä kesäristeilysesongit eivät käynnisty toukokuussa. Vilkkain matkailusesonki ajoittuu kesä-heinäkuulle. Karvanlähtöä oli kuitenkin käytetty toisena perusteena luvan peruuttamiseen.

Itä-Suomen matkailua halutaan kasvattaa. Järvisydän on yksi suurista matkailutoimijoista, jollaisia toivotaan lisää. Matkailuyritysten intresseissä on laajentaa tuotepakettiaan, tuoda uusia asiakkaita luontoelämysten äärelle ja säilyttää luonto. Se, että saasteettomasta, päästöttömästä, hiljaisesta laiturista tehdään lupaprosessia pitkittämällä ja nyt vielä kaatamalla ympäristöongelma, on käsittämätöntä. Investointien näkökulmasta tapaus on huolestuttava. Jos laituria ei saa rakentaa, mitä sitten saa?

Paula Aikio-Tallgren
Savon Yrittäjien toimitusjohtaja

Julkaistu Viikkosavossa 26.6.2024