YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
KonMari-metodin perustaja ihastui Hetkisen mäntybrändiin – Suomalainen luonnonkosmetiikka on nousemassa trendiksi Aasiassa
Luonnonkosmetiikkaa valmistavan Hetkisen toimitusjohtaja Mona Isotupa sai puolitoista vuotta sitten yllättävän puhelun. Yhdysvalloista Turkuun soitti KonMari-metodin kehittänyt Marie Kondo.
− Hän oli tutustunut yritykseemme ja vaikuttunut minimalistisista ja ekologisista tuotteistamme. Olemme molemmat huolissamme siitä, miten maailma hukkuu tavaraan, Mona Isotupa kertoo.
Marie Kondon yhteydenotto johti siihen, että Hetkisen luonnonkosmetiikkaa ja puisia sisustusesineitä on myynnissä KonMarin verkkokaupassa. Japanilaisen järjestelyvaikuttajan siivousohjeet ovat levinneet maailmanlaajuiseksi metodiksi, ja verkkokaupassa on myynnissä metodin henkeen sopivia tuotteita.
− Kondo todella ihastui tuotteisiimme, ja koko hänen perheensä käyttää niitä. Hän on esitellyt niitä postauksissaan, mutta emme ole halunneet tuoda tätä erityisesti esille, Isotupa kertoo nyt.
Mäntyinen pakkaus kiinnostaa
Yrityksen vuosi on alkanut vauhdikkaasti, sillä viime kuukausina saatiin päätökseen toinenkin tärkeä sopimus. Neuvottelut Finnairin kanssa alkoivat jo reilu kaksi vuotta sitten, mutta korona viivästytti yhteistyön alkua.
− Vihdoin yhteistyö on totta, ja Finnair otti Mänty-huulivoiteemme Aasian ja Euroopan lentojen valikoimiin. Tarjonta uudistuu kevään jälkeen, jolloin selviää, laajeneeko tuotevalikoimamme mallistossa.
Isotupa kertoo, että kyseinen huulivoide on tuote, josta kaikki sai alkunsa muutama vuosi sitten.
− Luin Tiina Vainio-Kailan väitöskirjan, jossa todistettiin männyn antibakteerisuus. Oivalsin, että puumateriaali on täydellinen valinta kosmetiikkapakkaukselle sen ominaisuuksien takia.
Isotupa voitti tuotteellaan Finnish Design Shopin muotoilukilpailun vuonna 2017. Seuraavana vuonna hän perusti Hetkisen.
Huulivoide sisältää mäntyä kolmessa eri muodossa. Siinä on männyn eteeristä öljyä, männynneulasuutetta ja pakkaus on tehty männyn sydänpuusta.
− Brändimme ytimessä on minimalistinen design ja laadukkaat raaka-aineet suomalaisesta metsästä. Isoin inspiraation lähde on suomalainen mänty, Isotupa kertoo.
Suomalainen design ja luonnonkosmetiikka kiinnostavat etenkin Aasiassa, jonne myydään Hetkisen tuotteista 70 prosenttia. Eniten tuotteita menee Japaniin, Hongkongiin, Taiwaniin ja Kiinaan. Markkinoita on toki muuallakin, sillä jälleenmyyjiä on jo yli 50 maassa.
− Myös Finnair haluaa lennoillaan tuoda esille ekologisia suomalaisia yrityksiä, tietynlaista aitoutta ja ajattomuutta. Suomalainen luonnonkosmetiikka on noussut trendiksi, jolla on hyvät vientimarkkinat.
Skandinaavisen tyylin ja ekologisuuden trendi on nousemassa voimakkaasti Aasiassa.
− Asiakaskuntamme milleniaalit arvostavat luonnollisuutta ja vastuullisuutta. Uskon, että etenkin Aasiassa on siinä iso murros viiden vuoden sisällä.
Miljoona tavoitteena
Hetkisen tuotteet valmistetaan omalla tehtaalla Turussa ja Fiskarsissa, jossa puusepät valmistavat puupakkaukset. Yritys työllistää nyt kuusi henkeä, mutta Isotuvan mukaan käynnissä on muutaman henkilön rekrytointi.
Viime vuonna liikevaihto nousi noin 400 000 euroon, ja tänä vuonna tavoitteena on miljoonan euron liikevaihto.
− Olen saanut hienon tiimin ympärilleni. Meillä on hyvä tekemisen meininki, kaikki tekevät töitä koko sydämellään ja intohimon palolla.
Ennen yrityksen perustamista Isotupa ehti kokeilla monia ammatteja. Hän on työskennellyt kokkina, aromaneuvojana, talousesimiehenä ja puuseppänä.
− Tässä yrityksessä voin käyttää kaikkea osaamistani hyödyksi. Yrittäjänä täytyy luottaa omaan tekemiseen ja uskaltaa olla erilainen. Vision täytyy olla kristallinkirkas, Isotupa korostaa.
Metsä on hänelle ollut tärkeä jo pienestä pitäen.
− Olen luontoa arvostava puun halaaja, joka rakastaa metsää. Kuulemma olen juossut jo lapsena männynneulanen suussa Turun lähimetsissä.
Tiina Rantakoski
tiina.rantakoski@yrittajat.fi