Kuljetusalan haasteet eivät jää kustannuskriisiin – ”Työntekijöitä on todella vaikea saada”

Turkulainen Sami Mäkinen on kolmannen polven kuljetusalan yrittäjä. Pienestä pojasta lähtien kuorma-auton kyydissä istunut Mäkinen on ehtinyt näkemään monenlaista muutosta kuljetusalalla. Tänä keväänä eteen tulleet haasteet ja polttoainekustannukset ovat kuitenkin osoittaneet olevansa vailla vertaistaan.

– Yrityksellämme kuluu vuodessa 200 000 litraa polttoainetta. Siitä voi jokainen laskea, kuinka paljon tänä vuonna polttoaineisiin menee rahaa.

Kuljetusyrittäjä odottaakin konkreettisia toimenpiteitä valtiovallan suunnalta yritysten pelastamiseksi. Esillä olleita vaihtoehtoja (ammattidiesel, polttoainetuki ja jakeluvelvoitteen lasku) Mäkinen pitää hyvinä, mutta hitaina.

– Niille yrittäjille, joille helmi-huhtikuulta maksettava polttoainetuki on välttämättömin, tulee tuki aivan liian myöhään. Ne ketkä sitä todella tarvitsevat voivat olla tuen maksatuksen aikaan konkurssissa, Mäkinen toteaa.

Polttoainehinnat ovat nostaneet ymmärrettävästi kuljetushintoja ja samalla heijastuneet kuluttajahintoihin. Kaikkiin kuljetussopimuksiin kuljetusyrittäjät eivät ole kuitenkaan pystyneet lisäämään tarvittavia korotuksia, jolloin raju kustannusten nousu jää yrityksen itsensä maksettavaksi.

Sami Mäkisen yrityksessä sopimuksia ei olla juurikaan päivitetty kevään aikana.

– Jos sopimushinnat on juuri tarkastettu vuoden vaihteessa, on muutosten tekeminen melko vaikeaa.

Vaikka kuljetusliikenteen sähköistymisestä ei tähän kustannuskriisiin olekaan apua, on se yhteiskunnassa mielenkiintoa herättävä aihe. Erityisesti raskaan liikenteen sähköistymisen Mäkinen uskoo olevan kaukana tulevaisuudessa. Hänen omassa yrityksessään yksi pakettiautoista kulkee jo sähköllä. Tästä yrityksellä on ollut pääasiassa vain positiivisia kokemuksia.

– Huoltojen ja käyttökulujen puolesta sähköauto on osoittautunut edulliseksi vaihtoehdoksi. Meillä on ollut kyseinen auto käytössä jo kolme vuotta, mutta vasta nyt on tullut eteen ensimmäisiä haasteita, kun tarvittavia osia ei tunnu löytyvän.

Myös auton hankintahinnat saattavat tulla esteeksi monelle kannattavuuden kanssa painivalle kuljetusyritykselle. Mäkinen kuitenkin uskoo auton maksavan itsensä takaisin ajan myötä.

– Kyllä siinä aikaa menee kuitenkin kauan.

Jos kuljetusalan täyssähköistyminen on tuskin tämän päivän ratkaisu, uskoo Mäkinen kuitenkin uusiutuviin polttoaineisiin. Toistaiseksi asiakasyritykset ja julkisyhteisöt eivät juurikaan vaadi kilpailutuksissaan uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. Tästä huolimatta Mäkisen autot tankataan lähes 100 % uusiutuvilla polttoaineilla.

– Rahallisesti se on melko iso panostus, sillä esimerkiksi käyttämämme polttoaine on n. 20 senttiä kalliimpaa per litra. Uusiutuvien käyttö on kuitenkin meille tärkeä arvo, ja siksi käytämme sitä, Mäkinen sanoo.

Sami Mäkinen on kuljetusyrittäjä jo kolmannessa polvessa.

Tällä hetkellä perheyrityksen piirissä työskentelee 20 kuljettajaa. Vaikka polttoainekustannukset ovatkin tuoneet suuria haasteita autoilijoille, katsoo Mäkinen työntekijäpulan olevan sitäkin suurempi ongelma.

– Työntekijöitä on todella vaikeaa saada. Voisi sanoa, että kaikki hyvät kuskit ovat jo työllistettyinä, Mäkinen toteaa.

Paikallisten oppilaitosten kanssa Mäkinen tekee hyvää yhteistyötä Turun autoilijoiden puheenjohtajaroolissa. Ammattioppilaitoksen kautta Mäkinen onkin onnistunut saamaan muutamia hyviä tekijöitä. Erään nuoren he kouluttivat itse oppisopimuksen kautta.

– Kyllä sen nopeasti näkee, onko henkilöllä intohimoa alaa kohtaan vai ei.

Mäkisen omassa perheessä intohimo kuljetusalaa kohtaan jatkuu myös seuraavassa sukupolvessa, sillä hänen oma poikansa on jo lähtenyt yritystoimintaan mukaan.

Kuljetusalan haasteista huolimatta Mäkisellä on yrityksen tulevaisuuden suhteen selkeä tavoite.

– Kun ollaan satavuotta oltu olemassa, niin tavoitteena on olla vielä seuraavatkin sata.