17.9.2020 klo 14:03
Uutinen

Kun valitsee paikallisen, saa sitä mitä tilaa

Kaupan lisäksi kaupunkikeskustassa kaivataan myös kohtaamispaikkoja, ravintola- ja kahvilapalveluja sekä vetovoimaisia yleisötapahtumia. Kaiken onnistumiseksi kaivataan henkilökohtaisia valintoja. Koe kaupunki ja sen ainutlaatuinen keskusta -kampanja keskittyy tähän.

Hämeenlinnan kaupunkikeskusta -teema, osa 1/2. Lue toinen osa verkkouutisistamme pe 18.9.

Hämeen Yrityssanomat | Hämeenlinna

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys toimii vaikuttajaroolin ohella myös erityyppisten kampanjoiden ja tempausten palvelutuottajana sekä kauppatorin myyntipaikkojen ja kuukausimarkkinoiden organisoijana. Yhdistyksen toiminta rahoitetaan noin 170 mukana olevan yrityksen jäsenmaksuilla ja tori- sekä kauppapaikkamaksuilla.

Valtakunnallinen ja paikallinen imagokampanjointi alkamassa

19 kaupunkia aloittaa yhteistyön kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuden kehittämiseksi. ”Koe kaupunki ja sen ainutlaatuinen keskusta” – hehkutetaan kampanjasloganissa. Markkinointiyhteistyön näkyvin väline on video ja yrittäjätarinat, joita tullaan levittämään aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja tv-kanavilla.

– Olemme tuottaneet yhdessä markkinointiaineistoja yhteisellä visuaalisella ilmeellä. Julkaisemme ydinviestiämme tv-mainonnassa, sosiaalisessa mediassa ja ulotamme aineistoja myös muihin paikallisiin kanaviin ja yrityksiin. Sanomamme välkkyy myös heijastimina, näyteikkunoissa, yritys- ja asiakastarinoina somessa, kuvailee Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Hagemeier.

– Nostamme esiin kaupunkikeskustojen monipuolisuutta. Muistutamme asukkaita ja asiakkaita siitä, että jokaisella on merkittävä rooli kaupungin keskustan elävöittäjänä asioimalla liikkeissä, palveluissa ja tapahtumissa. Yhteisvastuullisesti, niin, että tullaan liikkeisiin ostamaan, osallistutaan tapahtumiin jne. – silloin niitä on olemassa.

– Tv-kampanjaan emme Hämeenlinna-personoitua aineistoa saaneet, koska Tampereen ja Lahden lähetysalueiden välimaastossa emme pystyneet kustannustehokasta kampanjapakettia hankkimaan. Me panostamme paikallisiin yrittäjätarinoihin – miten paljon ja hyviä palveluja ja tuotevalikoimaa löytyy keskustasta muutamien askelien etäisyydellä. Lähes kaiken saa ja pystyy hoitamaan keskustassa, ehkä pesukone täytyy hakea vähän ulompaa, naurahtaa Hagemeier.

Jokaisen valinnalla on merkitystä

Tämän päivän välineillä kampanjan julkisuutta ja onnistumista voidaan seurata helposti sosiaalisessa mediassa. Isossa näkyvyydessä jokainen pieni yrittäjä saa tsemppausta ja tuntee olevansa osa jotain isompaa valtakunnallista, kun omalla budjetilla tähän ei pystyttäisi. Myöskään kaupunkikeskustoja ei olisi ilman yrittäjiä.

– Kimppapottiin on panostettu aika paljon. Seuraamme tuloksia ja harkitsemme samalla uusia toimenpiteitä esimerkiksi joululle ja seuraavalle keväälle. Tämä yhteistyö tulee varmasti poikimaan muillakin tavoin, sillä saamme varmasti arvokkaita kokemusvinkkejä 19 eri kaupungista.

– Rahalla ja kovalla työllä viestiä saa julkisemmaksi, mutta ennen kaikkea tarvitaan asennetta. Yksi yritys tai yksi asiakas ei ole merkityksetön, vaan ”sinun valinnallasi on merkitystä”. Valitsemalla keskustasta tai vähintäänkin paikallisen yrityksen kamppailemme onnistuneesti maailmanlaajuisten verkkokauppojen vyöryssä. Samalla tavalla tapahtumissa läsnäolo on valinta, jotta niitä järjestettäisiin vastakin, Sari Hagemeier heittää pallon jokaiselle.

KATSO KAMPANJAVIDEO

Kuva: Koe kaupunki ja sen ainutlaatuinen keskusta – kampanjan yhteistyöverkostossa ovat Hamina, Heinola, Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Lohja, Mikkeli, Pori, Rauma, Savonlinna, Tampere, Turku ja Vaasa.