Hetkisen perustaja Mona Isotupa
Hetkinen onnistui heti yrityksen alkumetreillä murtautumaan Aasian markkinoille.
17.1.2023 klo 10:56
Uutinen

Louis Vuittonin viisinumeroinen tilaus oli vain esimakua – Pienen turkulaisen kosmetiikkayrityksen satsaus Aasiaan kannatti

Hetkisen yrittäjä Mona Isotupa päätti tehdä yrityksestään kansainvälisen heti alkumetreillä.

Turun Sanomat kertoi aikaisemmin Hetkinen-yrityksen saamasta yllättävästä yhteydenotosta. Euroopan toiseksi rikkaimman henkilön ranskalaisen Bernard Arnaultin omistaman LVMH Moët Hennessy Louis Vuittonin edustaja lähetti turkulaiselle Mona Isotuvalle sähköpostia ja ilmaisi kiinnostuksensa Hetkinen-tuotteisiin.

– Luksusjätti halusi muistaa henkilöstöään luonnonkosmetiikkatuotteillamme. Tuon tilauksen merkitys on näkynyt edelleen alkuvuoden aikana, Isotupa kertoo ja viittaa Hetkisen saamaan näkyvyyteen mediassa.

Isotuvan mukaan Vuitton oli kiinnostunut Hetkisen yritystarinasta ja tuotteiden aitoudesta. Heitä miellytti etenkin suomalaisen luonnon ja metsän korostaminen.

– Henkilöstöjohtaja tunnusti fanittaneensa Hetkistä. Heidän tiiminsä oli kuulemma sitä mieltä, että meidän tuotteemme toimisi erilaisena ja käytännöllisenä joulumuistamisena. Samalla he halusivat tarjota jotain erilaista ja ekologista.

Isotuvan mukaan hänen yrityksensä on neuvotellut Louis Vuittonin kanssa ”seuraavista askelista”, joista yrittäjä ei voi vielä tässä vaiheessa kertoa tarkemmin.

– Nyt suunnittelemme erilaisia mahdollisuuksia.

Ei kiinnostusta Suomen markkinoihin

Turkulaisyrittäjä on tehnyt töitä Aasian markkinoilla jo nelisen vuotta, pian Hetkisen perustamisesta lähtien. Strategia on ollut selvä, sillä Hetkisen logossa nimi lukee myös japaniksi.

– Yrityksen perustamisvaiheessa mietin, mikä olisi kaikista vaikein markkina-alue. Kaikki yrittäjäystäväni sanoivat, että jos pääset Japaniin, koko maailma on auki. Siksi lähdin systemaattisesti tekemään työtä Aasiassa. Tuotteiden ulkoasussa on paljon suomalaista tyyliä, mutta myös ripaus japanilaista, Isotupa kertoo.

”Uskon siihen, että kun niitämme mainetta ulkomailla, saamme sitä kautta helpommat markkinat haltuun.”

Mona Isotupa, yrittäjä

Suomessa Hetkinen on edelleen verrattain tuntematon, mutta Aasiassa yrityksellä on jo ”nimeä” ja sitoutuneita yhteistyökumppaneita. Yrityksen strategiana on jatkossakin keskittyä Suomen ulkopuolelle.

– Uskon siihen, että kun niitämme mainetta ulkomailla, saamme sitä kautta helpommat markkinat haltuun.

Työ Aasiassa kantoi hedelmää myös Vuittonin yhteydenoton kohdalla, sillä luksusbrändi oli bongannut Hetkisen tuotteet paikallisen jälleenmyyjän valikoimista.

Vuonna 2019 Isotupa vei vasta perustetun yrityksensä tuotteet nähtäville maailman suurimmille kauneusalan messuille Tokioon.

– Silloin neuvottelimme ensimmäisistä jakelusopimuksista Taiwaniin ja Hongkongiin, hän kertoo.

Vuittonin tilaus oli ”viisinumeroinen”

Vuittonin kiinnostus ei Isotuvan mukaan kerro siitä, että Hetkinen olisi suuntautunut luksusbrändiksi.

– Edullisimmat tuotteemme maksavat 12 euroa. Vuittonin yhteydenotto kertoo ennen kaikkea siitä, että olemme tehneet asioita oikein. Olemme sanoneet useammille yhteistyöehdotuksille ei, pienelle osalle kyllä. Tähän mennessä emme ole käytännössä markkinoineet mitään, vaan asiakkaat ovat tulleet suoraan meille.

Kovasta kiinnostuksesta kertoo sekin, että Hetkisen ensimmäisenä toimintavuotena Finnair lähestyi Isotupaa ja halusi Hetkisen tuotteita omaan valikoimaansa. Hetkinen on onnistunut solmimaan yhteistyösopimuksia myös merkittävien hotellien ja ravintoloiden kanssa. Yrityksen tuotteita on muun muassa helsinkiläisen Ravintola Palacen asiakkaiden käytössä.

Isotupa myöntää, että Vuittonin yhteydenotto poiki rahallisesti merkittävän tilauksen.

– Puhutaan viisinumeroisesta summasta ja tuhansista tuotteista. Loppusummaa tärkeämpänä referenssinä pidän kuitenkin sitä, millaisia yhteydenottoja olemme tämän näkyvyyden takia saaneet uusilta yrityksiltä.

Tällä hetkellä Hetkinen työllistää seitsemän henkilöä. Isotupa on yrityksen ainoa omistaja. Tänä vuonna yrityksen tavoitteena on laajentaa hallituksen asiantuntemusta uusilla jäsenillä. Rahoitusta yritys ei ole tarvinnut.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen