Maiseman tuotteistuksesta potkua matkailupalveluihin
Aikojen saatossa muovautuneet arvokkaat maisemat ovat osa suomalaista kulttuuria ja identiteettiä. Maisemaa voidaan suunnitelmallisesti tuotteistaa ja matkailuelämyksiä markkinoida maiseman avulla.
Suomessa on 156 valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta, satoja valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja ympäristöjä ja satoja maakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita. Näiden alueiden edustavuus ja arvot on tutkittu ja tunnustettu, mutta niitä on hyödynnetty vain vähän matkailussa ja tuotteiden markkinoinnissa.
– Yrittäjien ja kunnan pitäisi tuntea hyvin oman alueensa arvomaisema ja hyödyntää sitä rohkeasti. Maisemaan liittyy tarinoita, joita voidaan jalostaa esimerkiksi opastetuksi retkiksi ja sykähdyttäviksi tuotteiksi, kehitysjohtaja Leena Lahdenvesi-Korhonen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:stä kuvailee.
Paikallista ruokaa, leivonnaisia, käsitöitä ja muita matkailutuotteita voidaan markkinoida maiseman avulla.
– Mielenkiintoiset matkailupalvelut ja tuotteet syntyvät aidoista elämyksistä. Uusiin tai jo olemassa oleviin palveluihin ja tuotteisiin voida tuoda kiinnostavaa sisältöä maiseman avulla. Myös hintaa voidaan muokata maiseman luoman lisäarvon avulla, Lahdenvesi-Korhonen painottaa.
Mallia Keski-Euroopasta ja Ruotsista
Keski-Euroopassa maiseman tuotteistamisessa on pitkät perinteet. Myös Ruotsissa maiseman arvoa on ymmärretty käyttää hyväksi markkinoinnissa.
– Hyvä esimerkki maiseman tuotteistamisesta on Öölantilainen suklaan valmistaja. Yritys perustaa tuotteidensa markkinoinnin maisemaan, jossa suklaa on syntynyt.
Kulttuurihistoriaa, tapahtumapaikkoja ja maisemaan liittyviä henkilöitä osataan hyödyntää.
– Keski-Euroopassa alueen arvomaisemaa hyödynnetään jopa asuntokaupoissa, Lahdenvesi-Korhonen kertoo.
Maisema matkailussa -työpajat auttavat tuotteistuksessa
Maa- ja kotitalousnaisten vetämän Kylään maisemaan -hankkeen tavoitteena on rohkaista matkailuyrittäjiä hyödyntämään maisemaa markkinoinnissa. Syksyn 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana järjestetään neljä Maisema matkailussa -työpajaa, joissa perehdytään maiseman tuotteistamiseen ja maiseman hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työpajojen tavoitteena on, että osallistujat osaavat tuotteistaa ja markkinoida maiseman avulla ja tuottaa asiakkailleen mieleenpainuvia elämyksiä.
Ensimmäinen tuotteistustyöpaja järjestetään Asikkalassa 17.10.2019.