23.12.2017 klo 07:04
Uutinen

Mehubaari laajeni 30 paikan ketjuksi – ”inspiraatio syntyy usein pienistä asioista”

Mehu- ja smoothie-juomaketju Jungle Juice Barin perustajiin kuuluva toimitusjohtaja Noora Fagerström piipahti syksyllä Kaliforniassa, Yhdysvaltain länsirannikolla.

Matka oli yksi osa inspiroitumista.

– Osallistuimme seminaariin, jossa huippuravintotieteilijät ja lääkärit käsittelivät muun muassa ravintoa, hyvinvointia ja bisneksen kehittämistä. Seminaareilla ja koulutuksella yritämme kehittää ammattitaitoa ja viedä asiakkaillemme entistä parempaa tietoa ravinnosta, Fagerström kertoo.

Kotimaassa Fagerström etsii aktiivisesti inspiraatiota esimerkiksi kahvila-alan toimijoilta.

– Inspiraatio syntyy usein pienistä asioista. Katson vitriiniä ja mietin syitä sen houkuttelevuuteen. Esimerkiksi Espresso House käyttää sämpylöiden takana peiliä, joka näyttää kuin tuoterivi jatkuisi. Ajattelen, voisimmeko mekin käyttää tuota keinoa, ja toimisiko se.

– Starbucksissa ihmetyttää yleinen siisteys. Silti koskaan en näe yhtäkään puhdistusainepulloa pöydällä, Fagerström sanoo.

Asiakaspalveluunkin voi löytää mallia muilta.

– Yritän usein esittää vaikeaa asiakasta ja saada ”sisäpiirin tietoa”. Enkä ole koskaan saanut huonoa palvelua Starbucksista.

– Kaikki tiedonmuruset vievät omia ajatuksiani eteenpäin. Isompina kokonaisuuksina mietin, miten motivoida omaa henkilökuntaa.

”Tarkoitus painaa kunnolla kaasua”

Jungle Juice Barin henkilökunta lähettää viikkokirjeissä omia ideoitaan.

– Haluamme, että he pääsevät vaikuttamaan. Kannustamme kokeilemaan uusia raaka-aineita, juomia, reseptejä tai vaikka ajatuksia valaistuksen kehittämisestä.

Jungle Juice Bar on kasvanut muutamassa vuodessa 30 paikan ketjuksi. Lokakuussa avattiin ketjun ensimmäinen mehubaari Tukholmassa.

– Tarkoitus on painaa kunnolla kaasua myös Ruotsissa.

– Sen jälkeen Norja tai Tanska, sitten ehkä eteenpäin Britanniaan, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin, Fagerström visioi.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Meeri Utti