Christina Forsgård on aktiivinen verkostoituja.
26.1.2022 klo 09:01
Uutinen

Miksi yrittäjän kannattaa verkostoitua somessa? Kuuntele Yrittäjän podcast

Christina Forsgård kertoo Yrittäjän podcastissa verkostojen rakentamisesta ja siitä, miten niistä saa eniten irti.

Markkinointiviestintään erikoistuneen Netprofilen perustajaosakas Christina Forsgård on vieraana Yrittäjän podcastin kevätkauden ensimmäisessä jaksossa, jonka aiheena on onnistuneen verkoston rakentaminen ja sen ylläpitäminen. Forsgård tunnetaan aktiivisena verkostoitujana etenkin digitaalisissa kanavissa.

– Verkostot ovat meille kaikille supertärkeitä. Yksin ei oikein mitään saa aikaan. Haen usein verkostoja, joihin voin antaa jotain, hän kertoo.

Forsgård on tarkka siitä, kenet hän hyväksyy omaan verkostoonsa esimerkiksi LinkedIn-palvelussa. Selkeät feikkiprofiilit hän kehottaa blokkaamaan ja ilmoittamaan ylläpitoon.

”Haen usein verkostoja, joihin voin antaa jotain.”

Christina Forsgård

– Käyn aina katsomassa, mitä kontaktipyynnön lähettänyt ihminen tekee ja millaisia tietoja hän itsestään antaa. On tärkeää, että verkostoitumispyynnön lähettänyt laittaa viestin ja kertoo, miksi hän haluaa verkostoitua kanssani. Viesti madaltaa kynnystä hyväksyä pyyntö. Jos verkostoitumisessa ei ole mitään ymmärrettävää syytä, hommassa ei ole mitään järkeä.

Etenkin LinkedInissä on Forsgårdin mukaan käyttäjiä, jotka pyrkivät kasvattamaan verkostoaan mahdollisimman laajaksi.

– Tällaiset henkilöt haluavat näyttää, että heillä on isot bisnesverkostot. Se on mielestäni typerää toimintaa, koska verkoston koolla ei ole mitään merkitystä vaan ennen kaikkea sen laadulla. Tärkeää on, mitä verkostosta voi saada ja mitä verkostolle voi antaa. Täytyy muistaa, että jokaisen meidän verkostossamme on joka tapauksessa myös ihmisiä, jotka voivat olla riskejä esimerkiksi oman somekäyttäytymisensä takia.

Podcast-jaksossa Forsgård kertoo, mitä konkreettista hyötyä yrittäjä voi saada verkostoitumisesta.

– Verkostot ovat ennen kaikkea maineenrakentamista. Sometyökalut auttavat maineenhallinnasta, koska käyttäjä voi merkittävästivaikuttaa siihen, mistä hänet tunnetaan. Yhteydenotoistakin tulee enemmän oikeaan osuvia. Yrittäjä hyötyy, kun hän kertoo mitä tekee. Samalla hän tarjoaa verkostolle hyödyllistä tietoa omasta ammatillisesta osaamisestaan. Ihmiset oppivat uusia asioita toisiltaan ja pystyvät tiedontarpeissaan kääntymään heti oikean henkilön puoleen. 

Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Supla-palvelussa, Spotifyssa ja Googlen podcast-palvelussa.

Pauli Reinikainen