1.12.2017 klo 14:17
Uutinen

Miten pitchaat niin, että jäät sijoittajien mieleen? Tässä huippuluokan vinkit

YCombinatorin partneri Kat Manalac on kuunnellut lukuisia ja lukuisia pitchejä. Hän kertoi Slushissa yleisimmät sudenkuopat ja vinkkinsä myyntipuheeseen valmistuvalle.

Miten pitchaat niin, että jäät sijoittajien mieleen?

– Sinun tulisi keskittyä siihen, että rakennat jotakin, mistä 100 ihmistä tykkää versus, että 1000 ihmistä tykkää siitä vähän. Näistä 100 tulee tuotteesi evankelistoja. Heistä tulee viraali myyntikoneisto sinulle, Kat Manalac neuvoo.

Miten saat 100 ihmistä tykkäämään tuotteestanne?

– Kaksi asiaa: idean kirkkaus ja idean selittäminen selvästi sekä leimallisesti. On välttämätöntä myös tehdä ihmisille helpoksi puhua siitä, mitä teette. Kun kuulette uusista yrityksistä, usein kuulette niistä ystäviltä tai perheeltä. Ihmisten ruokapöydissä pitäisi pystyä kertomaan teidän lyhyt pitchi puolestanne. Työstä se vain yhteen lauseeseen.

YCombinator on Kaliforniassa toimiva siemenrahoittaja, mutta samalla se on startup-ohjelma, mikä järjestää viikoittaista ohjelmaa hakemuksesta hyväksytyille startupeille.

– Selkeä idea on kasvun perusta. Nosta kärkeen, mitä yritys tekee. Älä sitä, miksi teette, mitä teette. Tämä on tavallinen ongelma: puhutte ongelmasta, jota liikeidea ratkaisee, mutta en vieläkään tiedä, mitä te teette. Aloita yhdellä lauseella siitä, mitä teette, Manalac neuvoo kasvuyritystapahtuma Slushissa runsaslukuista yleisöä.

Manalacin mukaan vasta, kun saat kuulijan koukkuun, on aika kertoa tuotteesta tai palvelusta syvällisemmin.

– Ykkösongelma, joka tulee vastaan, kun tapaan startupeja, on tarkoitukseton ammattikieli. Ja älä jaarittele, jos sinulla on vain 30 sekunttia aikaa, ei voi jaaritella.

Tee näin

Hän kertoo esimerkin hyvästä pitchin aloituksesta: ”We built the first online marketplace that let’s travellers book rooms with locals, instead of hotels.”

Ja kyseessähän on AirbnB. Mene suoraan asiaan.

– Haluat koukuttaa kuulijat ja haluat, että heidän päänsä täyttyvät kysymyksistä.

Kun Manalacilta kysyttiin kaikkien aikojen parasta pitchiä, hän mainitsi Cowlerin yhdeksi parhaimmista. Tuote monitoroi lehmiä, missä vain ja milloin vain.

– Heidän pitchinsä: Cowler is the fitbit for cows. Se mahtuu yhteen lauseeseen ja herätti minussa paljon kysymyksiä.

Vielä yksi vinkki: jos kutsut yritystäsi esimerkiksi ’videosisältöjen Spotifyksi’ niin yrityksen, johon verrataan on oltava riittävän tunnettu. Jos ihmiset joutuvat googlaamaan, mistä yrityksestä puhutaan vertauksessa, silloin se ei toimi.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrttajat.fi