17.9.2018 klo 14:38
Uutinen

Näin onnistut paremmin Facebook-markkinoinnissa: Neljä tärppiä, joita somejätti suosii juuri nyt

Facebookissa kannattaa siirtyä tekstistä videoon ja herättää keskustelua. Lue, miten Facebookissa kannattaa markkinoida juuri nyt.

Facebook muuttaa silloin tällöin algoritmejaan, jotka vaikuttavat suoraan siihen, millaista sisältöä suositussa sosiaalisen median palvelussa kannattaa jakaa. Se mitä Facebook suosii, on tärkeässä roolissa jokaisen yrityksen somemarkkinoinnissa.

Seuraavassa neljä trendiä, jotka ovat niin sanotusti kuumia somessa juuri nyt.

1. Enemmän videoita, vähemmän tekstiä

Videosisällön merkitys Facebookissa kasvaa tasaisesti. Jos et vielä tuota Facebookiin videomateriaalia, sen tuottaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian.

Facebook on kertonut julkisesti, että videosisältö houkuttelee enemmän käyttäjiä kuin perinteinen teksti- ja kuvasisältö.

Videon lisääminen vaatii enemmän työtä, mutta panostus voi tuoda selvästi enemmän julkaisuun sitoutuneita käyttäjiä. Videon tekemiseen kannattaa uhrata hieman aikaa, sillä videossa on oltava mieluiten tarina tai sen olisi hyvä herättää katsojassa tunteita, jotka houkuttelevat tuotteen tai palvelun ostamiseen. Livevideot sen sijaan houkuttelevat katsomaan saman tien, mitä tilin omistajalla on sanottavaa.

Muista, että voit synkronoida Instagram-videot suoraan Facebook-tilillesi.

2. Pyri saamaan aikaan keskustelua.

Facebookin tuorein algoritmimuutos kannustaa ylläpitäjiä tekemään postauksia, jotka herättävät keskustelua. Facebook ei sen sijaan suosittele anelemaan kommentteja vaan luomaan kiinnostavaa sisältöä, joka herättää ihmiset kommentoimaan. Hyvä tapa tähän on suosia esimerkiksi Facebook-kyselyitä tai julkaista tuotteisiin / palveluun liittyviä artkkeleita.

3. Käytä hyväksesi yrityksesi henkilökuntaa

Facebook suosii postauksia, joita yksityishenkilöt jakavat eteenpäin. Tämän takia jokaisen yrityksen tulisi hyödyntää omia työntekijöitää tai läheisiä kontaktejaan, jotka voivat jakaa yrityksen Facebook-julkaisuja. Toiset käyttäjät lukevat mieluiten postauksia, jotka tulevat muilta käyttäjiltä, eivät suoraan yritykseltä. Haasteena on saada työntekijät sitoutumaan oman työnantajan postausten jakamiseen.

4. Käytä kuvia linkkien sijaan ja muista tägit

Älä jaa linkkejä Facebook-sivusi ulkopuolelle vaan yritä pitää sisältö omalla sivullasi. Facebook arvostaa etenkin livevideoita ja muuta sellaista materiaalia, joka on tuotettu suoraan Facebookiin. Voit välillä jakaa linkkejä, mutta älä turvaudu niihin liian usein. Parhaassa tapauksessa jakamasi sisältö pitää sisällään esimerkiksi infografiikkaa tai gif-kuvia.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi