Willem van Schevikhoven osti huoltoaseman ja luopui verkkokaupastaan.
17.4.2023 klo 06:05
Uutinen

Näin Willem onnistui löytämään ostajan verkkokaupalleen – ”Kynttilä paloi jo keskeltäkin”

Huoltoasemaa pyörittävällä Willem van Schevikhovenilla on kokemusta onnistuneesta liiketoiminnan myynnistä. Vuoden 2022 lopulla hän allekirjoitti kaupat yrityksensä yhdestä osasta vain muutaman kuukauden neuvottelujen jälkeen.

Willem van Schevikhoven aloitti huoltoasematoiminnan viime kesänä Pornaisissa Itä-Uudellamaalla. Yrittäjä oli ostanut Pornaisista huoltoasemakiinteistön, remontoinut sen ja siirtänyt myös verkkokauppaliiketoimintansa huoltoaseman yhteyteen. Kokonaisuus vei kuitenkin aikaa ja voimavaroja niin paljon, että verkkokaupan myynti oli väistämätön.

– Kynttilä paloi jo keskeltäkin, aikaa oli saatava lisää, vaan Schevikhoven kertoo.

– Olin mielessäni miettinyt verkkokaupan myyntiä jo muutaman vuoden. Lopullisen päätöksen myynnistä tein kuitenkin vasta aloitettuani huoltoasematoiminnan viime kesänä. Myyntipäätöksen jälkeen prosessi etenikin vauhdilla, yrittäjä jatkaa.

”Ostaja löytyi, kun avasin suuni”

Willem van Schevikhoven löysi ostajan verkkokaupalleen helposti. Hän teki myyntiesitteen ja lähestyi sillä suoraan kontakteja, joiden ajatteli olevan kiinnostuneita ostosta.

– Lähestyin kilpailijoita ja sidosryhmiä suoraan.

Ostaja löytyi lopulta olemassa olevista asiakkaista. Verkkokaupan noutopiste oli huoltoaseman yhteydessä. Eräänä päivänä tuttu asiakas nouti ostamaansa tuotetta.

– Kysyin häneltä, haluaisivatko he ostaa jotain vähän enemmänkin. Ja he halusivat, yrittäjä nauraa.

Ostajan löydyttyä aktiivinen vuoropuhelu alkoi heti. Käytännön toimenpiteistä sovittiin, tietoja vaihdettiin ja lopulta kaupat solmittiin neljän kuukauden päästä tapaamisesta. Kauppakirjoihin kirjattiin, että Willem on mukana yhdessä sovitun ajan auttaen ostajaa käytännön asioissa.

– Toimin konsulttina ja extratyöntekijänä ostajalle. Autan kaikessa missä pystyn ja mitä he tarvitsevat. Se on tärkeää, sillä toivon, että toiminta menestyy uudella omistajalla toiset 16 vuotta.

Mikään yrityskaupassa ei kaduta van Schevikhovenia. Jälkikäteen ajatellen hän olisi laittanut yrityksen dokumentointia kuntoon ja avannut suunsa heti, kun myynti edes käväisi mielessä.

– Prosessi olisi ollut vielä helpompi, jos kaikki dokumentaatio olisi ollut koko ajan valmiina ja käsillä. Käytin aika paljon aikaa kaiken laittamiseen kirjoihin ja kansiin, jotta kokonaisuus oli luovutettavissa ostajalle. Jos haluaa myydä, pitää ensin tietää tarkalleen ja kyetä kertomaan potentiaaliselle ostajalle, mitä on myymässä. Myynnin näkökulmasta dokumentoinnin paketointi ostajalle oleelliseksi esimerkiksi varaston tarkka arvo koko ajan, mitä tietoja, velvoitteita ja hyödykkeitä liiketoimintakauppa sisältää jne. on se oleellisin.

Nyt Willem on voinut keskittyä täysin huoltoasematoiminnan pyörittämiseen, henkilökunnasta huolehtimiseen ja tulevaisuuteen.

– Toimipisteemme on Pornaisten kylän maantieteellinen napa. Kyläläiset kohtaavat täällä toisiaan aamupalan, lounaan tai iltaruoan ääressä.

Vaikka inflaatio on kurittanut myös Race Point Pornainen -huoltoasemaa, pohtii yrittäjä nyt myös avoimin mielin tulevaisuutta.

– Nautin exceleiden tekemisestä ja numeroiden pyörittelystä. Sparrailen usein yrittäjäkollegoita digitaalisen kaupan kehittämisessä. Sitä haluaisin jatkossa tehdä enemmän konsulttina, van Schevikhoven haaveilee.

Willemin vinkit yrityksen myyjälle

Heti kun myynti edes käy mielessä, aloita myynnin valmistelu.
Myy aktiivisesti, avaa suusi ja etsi ostajaa.
Varaudu olemaan käytettävissä myynnin jälkeen.

Willem van Schevikhoven kertoo yrittäjätarinansa myös Suomen Yrittäjien yrityksen myyntiä käsittelevässä koulutuksessa 23. toukokuuta. Lisätietoa koulutuksesta löytyy täältä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Anneli Komi
Anneli Komi