YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Anjalankosken Yrittäjien Nuori yrittäjä -palkinnon saaneen Pasi Kuritun mukaan taksinkuljettajan työ on paljon muutakin kuin autolla ajamista. Raija Anttila
17.11.2021 klo 17:00
Uutinen

Nuori yrittäjä -palkinnon saanut Pasi Kurittu: Hyvä palvelu takaa sen, että asiakkaita riittää ja ajoja on seuraavanakin päivänä

Raija Anttila

Liikenne Kuritun toimitusjohtaja Pasi Kurittu, 31, sai Anjalankosken Yrittäjien Nuori yrittäjä -palkinnon. Hän aloitti henkilökuljetusalalla 2012 sivutoimisena taksinkuljettajana isänsä Arton taksityrityksessä.

– Kun ELY-keskuksen taksilupakäytäntö muuttui, sain oman luvan. Aloitin urani yhdellä taksilla. Päivystin Inkeroisten taksitolpalla ja katselin, kun toiset kuljettajat suhasivat takseillaan edes takaisin. Asiakkaat valitsivat tutut kuljettajat, eikä minulla ollut aluksi paljon asiakasvirtaa, Kurittu muistelee.

Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Fuusio vuonna 2013 isän yrityksen kanssa, toiminnan laajentuminen ja hyvä palvelu toivat Liikenne Kuritun asiakkaiden tietoisuuteen, ja töitä on toistaiseksi riittänyt.

– Kun tekee työt hyvin, asiakkaita riittää ja ajoja on seuraavanakin päivänä, Kurittu toteaa.

Viimeiset pari vuotta hän on ollut mukana kehittämässä ja perustamassa vammaispalvelukuljetusten välitystoimintaa hoitavaa Kymenlaakson Kyydinvälitys Oy:ta jonka omistaa hänen lisäkseen muutama muu kymenlaaksolainen taksiyrittäjä ja matkailualalla toimiva henkilö.

– Alamme on äärimmäisen kilpailtu, joten oma välitysyritys ja riittävä volyymi ovat ainoa tapa, jolla pysymme mukana kilpailussa.

Pasi Kurittu on vakuuttunut siitä, että hyvä palvelu takaa sen, että asiakkaita riittää.

– Taksinkuljettaja on yhtiöiden paras käyntikortti. Hänen on aina muistettava olevansa palveluammatissa. Minä uskallan jopa väittää, että meillä on varmasti Kymenlaakson parhaat kuljettajat, Kurittu hymyilee ja toteaa, että hänen yrityksessään ei ole yhtään renkiä, kaikki ovat taksinkuljettajia.

Kurittu kertoo, että Liikenne Kuritun palveluksessa on pitkään alalla olleita työntekijöitä, mutta myös heitä, jotka ovat olleet aluksi töissä aivan toisella alalla ja heidät on koulutettu itse.

– Taksinkuljettajan työ on paljon muutakin kuin autolla ajamista. Asiakaslähtöisyys on avainasemassa. Jokainen ajo on palvelutapahtuma, jossa vaihdetaan kuulumisia ja tarvittaessa myös avustetaan asiakkaita, miten vain he apua tarvitsevatkaan. Raha tulee samalla tavalla, istuuko kuljettaja autossa odottamassa, vai meneekö hän vaikka auttamaan asiakkaan sisälle pankkiin tai kauppaan.

Kuritun mukaan Liikenne Kuritun asiakkaat ovat päivistä ja viikoista toiseen valtaosin tuttuja ihmisiä. Yrityksen 12 autoa ajaa normaalien taksikuljetusten lisäksi koulukuljetuksia, ryhmä- ja reittikuljetuksia sekä vammaispalvelukuljetuksia. Ulkopuolisia kuljettajia on palkkalistoilla kymmenkunta.

Tilausajoliikenne hiljeni merkittävästi korona-aikana. Myös muita ajoja on ollut vähemmän. Liikenne Kuritun liikevaihto on noin miljoona euroa, ja Kuritun mukaan se laski viime vuonna koronan vuoksi noin 15 prosenttia.

– Olemme siirtäneet henkilöstöresursseja korona-aikana muihin hommiin eli teemme tavarakuljetuksia ja asiakkaamme tilaavat meiltä jonkin verran myös pienrahtipalveluita. Nyt tilanne alkaa kuitenkin näyttää jo paremmalta, ja loppuvuodeksi on tullut jo jonkin verran myös tilausajomatkoja.

Henkilökohtaisesti Pasi Kurittu toivoo tulevaisuudesta hieman tämänhetkistä kiireettömämpää.

– Viime vuodet olen tehnyt kovasti töitä sen eteen, että yrityksen toiminta kehittyisi siihen suuntaa, ettei oma työpanokseni olisi enää niin merkittävän suuri.

Kurittu pyrkii lisäksi siihen, että hänellä riittää aikaa myös 6-vuotiaalle tyttärelleen. He matkustelevat mielellään, ja usein suunta on Pohjois-Suomi, jonne mies menee itsekin mielellään moottorikelkkailemaan.

– Työ on kuitenkin minulle tärkeää, ja nautin siitä, että asiat etenevät ajattelemaani suuntaan. Tavoitteenani on olla hyvä esimies, sillä henkilökunta on yrityksen tärkein kilpailuvaltti. Tiedän olevani myös vaativa, sillä tiedän mitä tarvitaan, että yritys pysyy kilpailukykyisenä. Vaadin siksi paljon myös itseltäni, en ainoastaan työntekijöiltäni.

– Autoja saa kaupasta, mutta tunnollisia ja hyviä tyyppejä on tämän päivän Suomessa vaikea löytää, Pasi Kurittu toteaa.