YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Onko yrityksesi menestynyt monikulttuurisuudella? – Hae kilpailuun
Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjassa tuodaan esiin ja palkitaan monikulttuurisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä yrityksiä.
Helsingin seudun kauppakamarin, Keskuskauppakamarin ja työ- ja elinkeinoministeriön järjestämä kilpailu on yrityksille maksuton ja se on avoinna 31. toukokuuta 2017 asti.
– Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjaan osallistumalla kannustaa yrityksiä kehittämään rohkeasti monimuotoista työelämää. Monimuotoisuus synnyttää uusia innovaatioita ja yrityksiä, kansliapäällikkö Jari Gustafsson kertoi kampanjan tiedotteessa.
Mikroyrityksissä jo varsin paljon vieraskielisiä
Kauppakamarin joulukuussa 2016 tekemän selvityksen mukaan vieraskielisiä rekrytoivista yrityksistä neljäsosa on löytänyt uusia näkökulmia liiketoimintaansa ja asiakastyytyväisyys on kasvanut.
Kauppakamarin selvitykseen vastanneista Uudellamaalla toimivista yrityksistä 60 prosentilla on vieraskielistä työvoimaa. Vastaava osuus alle 10 henkeä työllistävissä yrityksissä on kaksi viidesosaa. Yli 50 henkeä työllistävissä yrityksissä osuus on jo lähes 90 prosenttia.
– Osaavan työvoiman lisäksi vieraskielinen työvoima auttaa löytämään yrityksiä kansainvälistymään tunnistamalla potentiaalisia kasvumarkkinoita ja tehostamalla menossa olevia vientiponnisteluja. Merkittäviä hyötyjä ovat myös vaikutukset asiakastyytyväisyyteen, tuotekehitykseen ja yrityksen kieliosaamiseen, Helsingin seudun kauppakamarin projektijohtaja Markku Lahtinen toteaa.
Selvitykseen vastasi 360 kauppakamarin jäsenyrityksen edustajaa pääosin Uudenmaan alueelta.
Kilpailussa haetaan monikulttuurisuuden edelläkävijöitä
Osana Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjaa järjestetään kilpailu, jossa haetaan monikulttuurisuudessa menestyneitä yrityksiä. Asiantuntijakumppani itim Internationalin toteuttaman kyselytutkimuksen avulla toteutettavan kilpailun tarkoituksena on tunnistaa ja palkita yrityksiä ja työnantajia, jotka ovat menestyneet työyhteisön monikulttuurisuudessa ja sen hyödyntämisessä.
Kampanja toteutetaan osana Euroopan sosiaalirahaston ja Uudenmaan liiton tukemaa At Work in Finland/COME-projektia.
Yrittäjäsanomat