9.11.2017 klo 12:14
Uutinen

Raportin lohduton arvio: Suomi digitalisaation alasarjaan – 3 vinkkiä yrittäjille

Tuoreen raportin mukaan Suomi on jäämässä pahasti muun maailman jälkeen digitalisaatiokehityksestä.

Tänään julkistetun The Boston Consulting Groupin kansainvälisen raportin mukaan suomalaisyritysten digistrategiat ovat maailmanluokkaa, mutta ne eivät johda haluttuihin lopputuloksiin.

Aikaansaannoksissa Suomi jää muiden Pohjoismaiden kanssa reilusti alle kansainvälisen keskitason ja uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä jopa huonoimpaan neljännekseen.

Kansainväliseen raporttiin haastateltiin 1 300 yritysjohtajaa Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta.

– Ruusuinen kuva Suomen ja Pohjoismaiden digiosaamisesta on haalistumassa. Yrityksien kilpailukyky ja esimerkiksi mahdollisuudet kasvaa kansainvälisesti ovat uhattuina, jos strategiat ja visiot eivät käänny myös tuloksiksi, sanoo The Boston Consulting Groupin Pohjoismaiden digiliiketoiminnasta vastaava osakas Santeri Kirvelä.

Yrityskulttuuri jarruna

Kehitystä jarruttaa Kirvelän mukaan riskejä karttava yrityskulttuuri, jossa tehokkuutta haetaan kulukuurien kautta ja innovaatioissa keskitytään asteittaiseen, pienin askelin tapahtuvaan kehitykseen.

– Suuressa suomalaisyrityksessä saattaa olla yli sata hajanaista digiprojektia meneillään, kun parempaan lopputulokseen pääsisi valitsemalla rohkeasti pari aihekokonaisuutta, joihin panostetaan kunnolla, Kirvelä summaa.

– Olimme Suomessa hereillä digitalisaation edellisessä aallossa. Silloin tehtiin esimerkiksi nettipankkeja ja ensimmäisen vaiheen verkkokauppoja, mutta nyt olemme jääneet jälkeen muusta maailmasta.

Raportin mukaan ne yritykset, jotka digitalisoivat nykyistä liiketoimintaansa ja kehittelevät uutta menestyksekkäästi, päihittävät kilpailijansa keskimäärin 18 prosentilla myyntikatteita verrattaessa. Ero syntyy sekä kustannustehokkuuden että kasvun kautta.

Raportti suosittelee yrityksille kolmen kohdan ohjelmaa: isommin, rohkeammin ja nopeammin.

– Ensiksikin yritysten tulee asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita ja ottaa enemmän riskejä. Toisekseen on etsittävä rohkeammin uusia liiketoimintamalleja sen sijaan, että panostetaan ainoastaan vanhan ylläpitämiseen. Kolmanneksi on saatava tuloksia nopeammin. Tähän vaikuttavat esimerkiksi työtavat, oikeiden osaajien rekrytoinnit ja mittarit, joilla digiprojektien menestystä mitataan, Kirvelä sanoo.

Suomen Yrittäjien ja Elisan tänä syksynä teettämän kyselyn mukaan pk-yritystenkin digitaalisuus junnaa paikallaan, mutta yksinyrittäjät kirivät kehityksen kanssa.

toimitus (at) yrittajat.fi