17.1.2019 klo 10:00
Uutinen

Riihimäkeläinen SabriScan uusi bisneksensä ja takoo nyt tulosta

Riihimäellä luotu uusi toimintamalli perustuu globaaliin toimitukseen ja paikalliseen asiakaspalveluun. Lisäksi menestykseen tarvitaan lean-menetelmillä korkeatasoiseksi hiottua laatua, toimitusvarmuutta, insinööriosaamista sekä mittava valmistuskapasiteetti.

– Uniikki bisnesmallimme toimii. Se houkuttelee alan kilpailluimpia asiakkuuksia. Etenemme hyvää vauhtia kohti tavoitetta olla maailman halutuin palvelukumppani muun muassa Renaultille, VW:lle, Jaguar Land Roverille, Aston Martinille, Mercedes Benzille jaTata Motorsille, toimitusjohtaja Jari Kokkonen kertoo.

SabriScan Oy on näiden autojättien Tier1, eli ykkösketjun valmistajien kuten Valeon, Hellan ja Schiefferin muottitoimittaja. SabriScan toimittaa muotteja kansainvälisesti ja murtaa kansainvälisen muottitoimialan toimintatapoja, eli disruptoi niitä. Disruptoijan rooli on globaalissa konepajateollisuudessa erittäin harvinainen.

– Viime vuodet ovat osoittaneet, että alalla ainutlaatuinen bisnesmallimme toimii. Myynnin ja liikevaihdon kasvu johtaa merkittävään kasvu- ja kannattavuusloikkaan vuonna 2019. Kahdessa vuodessa ostavien asiakkaiden määrä on 3-kertaistunut ja tilauskanta on vahva. Nyt tarvitaan vain vähän lisäbuustia, jotta asiakasmäärä kasvaa edelleen, sanoo Kokkonen.

Asiakkaat tulevat kansainvälisiltä autovaloteollisuus- ja muilta muottimarkkinoilta, kuten sähkö- ja elektroniikkateollisuudesta sekä kuluttajatuotebisneksestä. SabriScan Oy:n bisnesmalli on skaalautuva, eli myös kannattavuus nousee myyntiä kasvattamalla. Toimintamalli perustuu globaaliin toimitukseen, paikalliseen asiakaspalveluun, lean-menetelmillä korkeatasoiseksi hiottuun laatuun, toimitusvarmuuteen, insinööriosaamiseen sekä mittavaan valmistuskapasiteettiin.

SabriScan Oy:n myynti kasvoi viime vuonna yli 50 prosentilla 8,7 miljoonaan euroon. Riihimäen korkean osaamisen konepajan lisäksi asiakkaita palvelevia tytäryhtiöitä on Intiassa ja Romaniassa. SabriScan on kevään aikana menossa myös Ruotsin markkinoille ja Marokossa aukeaa tytäryhtiö. Valmistuskapasiteettia on Kiinassa runsaasti ja se riittää nopeaan kasvuun. Tavoitteena on 4-kertaistaa myynti. Pitkällä tähtäyksellä yritys pyrkii jopa 12 prosentin liikevoittoon, joka olisi alan huipputasoa.

– Noin kaksi kolmasosaa liikevaihdosta tulee Suomesta, mutta tavoitteena on, että yli puolet liikevaihdosta tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Myös kotimaan bisneksen haluamme jatkuvan merkittävänä, sanoo Kokkonen.