YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

24.2.2021 klo 09:00
Uutinen

Ryhtiliike kivijalassa – rintaliivien sovitus etänä

Forssan Liivikeskus on avannut Suomen ensimmäisen kokonaan etänä toimivan rintaliivien sovituspalvelun. Asiakas voi varata kotiinsa liiviasiantuntijan etäyhteydellä.

Hämeen Yrityssanomat | Forssa

Etäsovituspalvelun ovat ideoineet Forssan Liivikeskuksen yrittäjä Anu Niemi ja hänen tyttärensä Elina Niemi. Palvelua voidaan käyttää sovelluksilla WhatsApp, Facetime ja Zoom, normaalein laiteyhteyksin. Sovituspalvelun voi tilata sitä varta vasten rakennetulla ajanvarausjärjestelmällä.

– Haluamme palvella asiakkaita myös verkossa ja todistaa, että täysin sopivat rintaliivit ja henkilökohtainen palvelukokemus ovat saatavissa myös verkkokaupasta. Annamme asiakkaille selkeät ohjeet, miten etäsovituspalvelu varataan ja miten tapaamiseen kannattaa valmistautua, jotta sovitushetki on vaivaton ja miellyttävä, kertoo Anu Niemi.

Ensireaktio hämmensi, sitten idea jalostui

– Koronaepidemian alkupuolella heräsin eräänä aamuna kello viisi pohtimaan, mitä tekisi. Kukaan ei liikkunut missään ja kaikkea oli alettu hoitaa etänä. Miksi siis en minäkin? Kerroin ideasta tyttärelleni Elinalle, joka ensin katsoi minua kuin muuli uutta porttia, naureskelee Anu Niemi.

Liivikeskus haki kehittämistukea ja yhteistyökumppanit Develooppi sekä Mak Media auttoivat idean jatkojalostamisessa palveluksi. Samassa yhteydessä Liivikeskuksen verkkokauppaa ja nettisivuja uudistettiin.

– Olemme alkuvuoden testailleet palvelua ja julkisempi lanseeraus on lähdössä käyntiin. Odotan tästä lisämahdollisuutta nykyisen toiminnan rinnalle. Mikään ei ole varmaa onnistumisessa, mutta tässä ajassa on pystyttävä kehittämään jotain uutta ja uskallettava kokeilla. Testauksesta tuli hyviä kokemuksia ja valtakunnalliset mediatkin ovat lähestyneet haastattelupyynnöillä, joten ihan toiveikkaalta lähtötilanne näyttää, iloitsee Anu.

Kuin henkilökohtainen palvelu

Liivikeskuksen uusi palvelu voi herättää asiakkaille myös kysymyksiä yksityisyydestä. Anu Niemi vakuuttaa, että asia on otettu hyvin huomioon.

– Sovitushetki toteutetaan luottamuksella kahden kesken asiakkaan ja liiviasiantuntijan välillä. Nakuna ei tarvitse kamerassa näkyä vaan asiakas voi siirtyä pois kuvasta ja vasta liivit puettuaan astuu takaisin näkyville.

Palvelu on tarkoitettu Liivikeskuksen verkkokauppa-asiakkaille ja sisältyy ilman eri maksua ostettujen tuotteiden hintaan. Liivikeskus avasi oman verkkokaupan jo vuonna 2014. Valikoimissa pyritään pitämään samat tuotteet kuin myymälässä. Tuotteiden palautusaste on onneksi pystytty pitämään minimaalisena.

– Kun liikkeessä asiointi on ollut rajoitetumpaa, sen ohella koronan tuomia ongelmia on ollut myös tuotteiden saatavuus. Pidempiin toimitusaikoihin on pitänyt varautua. Juhlapukeutuminen on tässä ajassa luonnollisesti vähentynyt, mutta onneksi tuotteemme ovat sellaisia, joita tarvitaan päivittäin.

Anu Niemi kertoo, että vakioasiakkaat ovat hyvin tietoisia malli- ja kokovalinnoissaan. Vääränkokoiset liivit voivat aiheuttaa erilaisia terveysongelmia, kuten esimerkiksi niska- ja selkäkipuja tai kipeitä hankaumia.

– Jopa seitsemän kymmenestä ensi kertaa meille tulevasta asiakkaasta käyttää vääränkokoisia liivejä. Kokomitoitus myös vaihtelee paljon eri merkkien ja mallien välillä. Henkilökohtaisen palvelun merkitys korostuu henkilökohtaisen tuotteen valinnassa, Anu Niemi sanoo.

Liivikauppaa jo 60 vuotta

Anu Niemi aloitti Liivikeskuksen toiminnan jo vuonna 1989 äitinsä kanssa, ostamalla jo vuonna 1961 perustetun yrityksen. Nyt yrityksessä on mukana tytär Elina. Anun mielestä Forssassa on hyvä henki yrittäjien kesken, vaikka moni onkin joutunut poikkeusaikana keskittymään omaan selviytymiseensä painokkaammin.

– Pitikö tämmöinenkin koronavaihe vielä kokea! Alkujumituksen jälkeen pää käy nyt yötä päivää ja olemme paiskineet kehitystyössä rankkoja päiviä. Olen aloitellut itse niin nuorena, että tässä on vielä intoa, uskoa ja työvuosia jäljellä. Tytär on kasvanut yrittäjyyden keskellä, joten jää nähtäväksi, jatkuuko liiketoiminta kolmannelle polvelle, arvuuttelee Anu Niemi.

Lisätietoja etäsovituspalvelusta:
www.liivikeskus.fi