Kuva: Pixhill
5.1.2023 klo 10:59
Uutinen

Sähkölaskut aiheuttaneet jo lisää maksuhäiriöitä – Ravintoloilla ja kiinteistöalan yrityksillä eniten vaikeuksia

Sähkön kallistuminen ja kohonneet energiakustannukset näkyvät maksuhäiriömerkintöinä Suomen Asiakastiedon tilastoissa.

Sähkön hinnan nousu on tuonut yrityksille taloudellisia haasteita. Suomen Asiakastiedon mukaan sähkölaskuista rekisteröitiin viime vuonna maksuhäiriöitä noin 180 yritykselle. Maksuhäiriömerkinnän saaneiden joukossa oli eniten ravintoloita ja kiinteistöalan yrityksiä.

– Pienissä ja suhteellisen paljon energiaa tarvitsevissa yrityksissä edessä voi olla myös toiminnan alasajo tai konkurssi jo ennen kuin sähkölasku ehtii maksuhäiriöksi asti. Mutta olipa velallinen kuluttaja tai yritys, niin kannattaa aina itse olla aktiivinen ja yrittää ajoissa sopia laskujen maksusta, viestintäpäällikkö Ville Kauppi Suomen Asiakastiedosta sanoo.

Kuluneen syksyn aikana ja alkutalven aikana mediassa onkin toistuvasti kerrottu yrittäjistä, jotka ovat luopuneet yritystoiminnastaan kohonneiden sähkölaskujen takia. Näin teki esimerkiksi yksi Suomen vanhimmista baareista, josta Yle kertoi joulukuussa. Aamulehti puolestaan kertoi joulukuussa suositusta pizzeriasta, joka lopetti sähkölaskun viisinkertaistuttua.

Lue lisää: Nopeammin eroon maksuhäiriömerkinnästä? Näin se onnistuu joulukuun jälkeen – Yrittajat.fi

Yksityishenkilöille tuhansia merkintöjä

Yksityishenkilöistä puolestaan 5 600 henkilölle rekisteröitiin viime vuonna maksuhäiriömerkintä, jonka perusteena oli maksamaton sähkölasku. Kasvua edellisvuoteen kertyi kymmenisen prosenttia.

– Hallitus ja sähköyhtiöt ovat innovoineet lukuisia toimia energian hinnan nousun hillitsemiseen ja toisaalta korkeiden laskujen kompensointiin. Näiden toimien tehoa tai sähkölaskuista aiheutuvien maksuhäiriömerkintöjen määrää on kuitenkin vielä mahdotonta ennakoida. Jos laskut alkavat tammi-helmikuun pakkasjaksolla kasautua, niistä todennäköisesti rekisteröidään maksuhäiriöitä vasta kuukausien kuluttua, viestintäpäällikkö Ville Kauppi Suomen Asiakastiedosta sanoo.

Toimitus
Toimitus