22.9.2022 klo 10:39
Uutinen

Sähkötaksien määrä kasvussa – Yli 70 prosenttia ei kuitenkaan harkitse hankkimista

Sähkötaksit ovat vuoden sisällä yleistyneet. 71 prosenttia Taksiliiton kyselyyn vastanneista yrittäjistä ei kuitenkaan harkitse sähkötaksin hankkimista.

Yleisimpinä esteinä sähkötaksin hankkimiselle mainittiin julkisten latauspisteiden riittämättömyys ja kotilatauksen mahdottomuus.

Taksiliiton elokuiseen kyselyyn vastasi 1 125 liiton jäsenyrittäjää. Heistä 6,8 prosentilla oli taksina sähköauto ja 6,1 prosentilla sähkötaksi oli tilauksessa. Viime marraskuussa 2,4 prosentilla oli sähkötaksi.

Yleisimpiä kannusteita jo tehdyille sähkötaksihankinnoille olivat polttoaineen kallistuminen (68,8 %), sähkötakseille kilpailutuksissa tarjottava etu (48,1 %) sekä kiinnostus uusimpaan teknologiaan (48,1 %).

Sähkötaksihankinnat jakautuivat selvästi alueittain. Uusmaalaisista vastaajista 15,9 prosenttia omisti sähkötaksin, muualla Suomessa asuvista 4,1 prosenttia. Myös sähkötaksin tilanneista valtaosa oli Uudellamaalla.

Valtaosa ei aio hankkia sähkötaksia

Kyselyyn osallistuneista yrittäjistä 71,4 prosenttia ei kuitenkaan harkitse sähkötaksin hankintaa.

–  Latauspaikkojen puute ja liian hitaat latausmahdollisuudet koettiin yleisimmin hankinnan esteenä. Myös sähköauton korkea hinta, autojen lyhyet toimintamatkat sekä sopivien esteettömien autojen puuttuminen nostettiin esille vastauksissa, laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen Taksiliitosta kertoo.

Latausmahdollisuuden merkitys näkyy myös jo sähkötaksin omistavien vastauksissa. Heistä 54,7 prosenttia lataa ajoneuvoa pääosin omalla latauspisteellä. Julkisella latauspisteellä lataa pääosin 33,3 prosenttia ja taksiyrityksen kiinteässä toimipaikassa 9,3 prosenttia.

Oman latauspisteen tärkeys korostuu erityisesti pienillä paikkakunnilla. Alle 10 000 asukkaan kunnissa toimivista yrittäjistä vain 11,1 prosenttia lataa pääsääntöisesti julkisella latauspisteellä, kun taas omalla latauspisteellä lataa peräti 77,8 prosenttia.

–  Jos liikennepäästöjä halutaan todella vähentää, yhteiskunnan pitää mahdollistaa kattava latausinfrastruktuuri erityisesti ammattiliikenteelle. Lisäksi pitkään ahtaalla ollut pienyrittäjävaltainen taksiala tarvitsee hankintatukea sähkötakseihin. Sitä peräänkuulutettiin myös useissa vastauksissa, Jenni Salonen jatkaa.

Sähkötakseilla etuajo-oikeus

Sähkötaksista voi olla etua myös asiakkaiden saamisessa. Vantaan Sanomat kertoi syyskuun alkupuolella, että Finavia tarjoaa sähkötakseille etuajo-oikeuden matkustajien hakemisessa Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

Vantaan Sanomien mukaan Helsinki-Vantaalla taksit odottavat ns. keräilyasemalla lupaa ajaa lentoasemalle matkustajia hakemaan. Keräilyasemalla sähkötaksit saavat ohittaa jonossa polttomoottoritaksit. Käytäntö on ollut voimassa tammikuusta lähtien.

– Vastuullisuus on meille erittäin tärkeää ja joskus se vaatii tiettyjen toimintamallien muutoksia. Halusimme antaa sähkötakseille etulyöntiaseman, koska tavoitteenamme on vähentää päästöjä lentoasema-alueen autoliikenteessä. Sähköautot ovat tutkimusdatan mukaan nollapäästöisiä tai erittäin vähäpäästöisiä, Finavian kaupallinen johtaja Nora Immonen sanoi Vantaan Sanomille.

Toisille sähkötaksien etuajo-oikeus pidempää jonottamista.

– Olen odottanut kaksikin tuntia omaa vuoroa, sillä sähkötaksit ovat ajaneet ohi. Se on todella turhauttavaa, eräs kuljettaja puolestaan kertoi Vantaan Sanomille.

Toimitus
Toimitus