Suomen Yrittäjien neuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja huijausyrityksistä ja perusteettomista laskuista.
Suomen Yrittäjien neuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja huijausyrityksistä ja perusteettomista laskuista. Kuva: Getty Images
11.7.2023 klo 09:13
Uutinen

Saitko hyökkäävän soiton ja epämääräisen laskun? Kyseessä voi olla yritys, jolla ei ole perintälupaa 

Soittaja vaatii maksua vuosia sitten päättyneestä markkinointiestopalvelusta.

Kerroimme keväällä Elämän Areena -nimellä lähetetyistä laskuista, joissa karhutaan maksua palvelusta, jota ei ole tilattu.

Eteläkarjalainen nimettömänä esiintyvä yrittäjä on yksi niistä, jotka ovat viime aikoina saaneet uhkaavan soiton.

– Käytös oli hyökkäävää. Kohtuutonta oli mielestäni se, että lasku vaadittiin maksamaan samana päivänä. Vaatimus ei perustunut mihinkään.

Yrittäjä ei ole omien sanojensa mukaan tilannut koskaan markkinointiestopalvelua, johon lasku soittajan mukaan perustui.

– Soittaja kertoi, että lasku on menossa perintään.

Tämän jälkeen yrittäjä tiedusteli, millaisesta summasta on kyse. Tässä vaiheessa selvisi, että lasku on 276 euron suuruinen.

– Kun lasku tuli sähköpostiin, tajusin heti, että kyse on huijauksesta.

Yrittäjä kertoo reklamoineensa laskun, eikä aio tässä vaiheessa tehdä muuta.

– En aio maksaa. Olen pyytänyt lähettäjältä parempia perusteluja laskulle.

Ei perintälupaa

Suomen Yrittäjien neuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja huijausyrityksistä ja perusteettomista laskuista.

Elämän Areena on toiminimiyritys, joka on yrittänyt saada vastaanottajia maksamaan väitetystä vuosia sitten päättyneestä puhelinmarkkinointiestosta. Vastaajia on uhattu muun muassa luottotietojen menettämisellä. Vaaditut summat ovat vaihdelleet muutamasta sadasta eurosta reiluun 500 euroon.

Yrittäjien neuvonnasta vahvistetaan, ettei kyseinen perintälaskuja lähettävä yritys ole perintätoiminnan harjoittajien rekisterissä eikä sillä näin ollen ole perintälupaa.

Elämän Areena on muuttanut nimeään useampaan otteeseen. Aikaisemmin yritys on toiminut muun muassa nimillä Citlom ja Silom MBK Consulting. Perättömissä laskuissa toistuu yhteinen elementti, piirretty kruunun kuva.

Toimi näin, jos saat perättömän laskun

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen neuvoo tekemään pikaisen reklamaation huijausyrityksestä.

– Jos saat aiheettoman laskun, tee reklamaatio välittömästi ja vaadi mahdollinen puhelunauhoite kuultavaksesi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa. Lain mukaan riitautettua laskua ei saa periä.

Myyjällä on mahdollisuus viedä asia tuomioistuimen ratkaistavaksi. Tällöin laskun lähettäjän tulee Toivosen mukaan kyetä osoittamaan, että sopimus on syntynyt ja lasku on aiheellinen.

– Reklamaatioista huolimatta myyjä tai muu laskun lähettäjä voi siirtää asian perintätoimistolle, joka lähettää siitä perintälaskun. Tällaisessa tapauksessa on tärkeää vaatia perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana. Kirjallisen reklamaation liitteeksi kannattaa laittaa alkuperäiselle laskun lähettäjälle lähetetyt reklamaatiot. Jos laskun oikeellisuus on riitautettu, perintätoimiston harjoittamaa perintää ei voida jatkaa.

Soittaja kommentoi: ”Asiakkaat eivät muista”

Elämän Areena -yrityksen helsinkiläinen yrittäjä Tani Lindgren kertoo karhunneensa vanhoja laskuja useaan otteeseen viime aikoina.

– Minulla on kaksi vuotta saatavia, jotka perustuvat puhelinmyynnissä tehtyihin tilauksiin. 

Haasteena on Lindgrenin mukaan etenkin se, että moni asiakas ei muista tehneensä tilausta.

– Asiakas on saattanut aikanaan tehdä tilauksen kiireen keskellä. Sitten kun palvelua ei ole maksettu ja soitan parin vuoden päästä, he eivät muista tilauksen tekemistä. Joku on saattanut kuulla väärin ja on silti tehnyt tilauksen.

Vuodesta 2009 yrittäjänä ollut Lindgren harmittelee, että puhelinmyyntiyrityksen toiminta on erittäin haavoittuvaa.

– Jonkun asiakkaan mielestä saatan kuulostaa hyökkäävältä. Kun laskut ovat kahden vuoden takaisia, voi olla että mukana on pieni kiukun äänikin.

Lindgren ei ole halunnut laittaa kaikkia laskuja perintään kulujen takia.

– Olen halunnut olla inhimillinen. Lisäksi monella asiakkaalla luottotiedot ovat jo menneet.

Artikkelia muokattu 14.7. Lisätty Elämän Areenan yrittäjän kommentit.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen