YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

3.2.2017 klo 10:54
Uutinen

Seminaariosallistujat sukelsivat digitalisaation ihmemaahan

Grow Up High Schoolin seminaarisarjan viidennen seminaarin aiheena oli digitalisaatio, josta puhumassa olivat Googlen ja Vincitin ja Elisan edustajat.

Katso Googlen osuutta lukuunottamatta: https://www.youtube.com/watch?v=LtGygx3PqVI

Googlen Karoliina Heinonen esitteli tutukimustuloksia, joiden mukaan suomalaiset kuluttavat 450 miljoonaa euroa ulkomaalaisiin verkkokauppoihin, mutta suomalaiset yritykset ovat selvästi hitaampia ottamaan haltuun kansainväliset markkinat. – Kun haluatte olla oman toimialanne edelläkävijoitä, seuratkaa mitä tapahtuu USA:ssa.

Heinonen toivoi, että yritysten lähtökohta markkinointibudjetin suunnittelussa on se, paljonko markkinoinnilla tehdään rahaa eikä se paljonko siihen käytetään rahaa. – Ensimmäinen kysymys pitäisi olla aina, paljonko teen tällä rahaa?

Heinonen toi esille myös kuluttajan vaatimukset nettisivujen toimivuuden suhteen. – Suomessa älypuhelimen omistava koskee puhelimeensa keskimäärin 150 kertaa päivän aikana ja kuluttaja on kärsimätön toimimattomien sivujen suhteen. Joka kolmas asiakas siirtyy nopeasti sivulta pois, jos kokee sen toimimattomiksi tai liian hitaiksi, Heinonen muistutti.

Euroopan parhaimpana työpaikkana palkitun Vincit Oyj:n Petri Suhonen kannusti kuulijoita pitämään kukkaron nyörit auki ja laittaa kaikki eurot tuottamaan jotain arvoa. – Totuus on, että kaikki mikä voi, digitalisoituu. Muutoksen vauhti kiihtyy koko ajan ja se tuo mukanaan täysin uudenlaisia toimintamallia. Tämän aiheuttaa ihmisten käyttäytymisestä johtuvat muutokset.

Suhonen muistutti kuulijoita myös siitä, mitä yrityksen etusivulla tulee olla. – Luultavasti jokaisen teidän yritys tekee kauppaa, silloin etusivulta pitää löytyä ensimmäisenä se, mitä te myytte ja sen lisäksi yhteys- ja mediatiedot. Ja muistakaa sivujen sisältöä ja toimivuutta kehittäessänne, että ihmiset ovat laiskoja verkossa.

Elisa Oyj:n puheenvuorossa Sami Kankaanpää herätteli osallistujia kysymyksillä Onko asenteesi digitalisaation osalta kunnossa? Pysytkö kilpailussa mukana? Lisäksi hän muistutti, että asiakaskokemukseen satsaamalla voittaa aina ja ulkopuolisen avun pyytäminen on suositeltavaa – Ulkopuolisen silmin maailma voi näyttää täysin erilaiselta.