YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Silmukka kuljetusalalla kiristyy, hallituksen vitkuttelu luo paineita: ”Paljon luvataan, mutta mitään ei tapahdu”
SKAL ry keskustelee dieselin hintaan vaikuttavista toimista Annika Saarikon ja Mika Lintilän kanssa vielä tämän viikon aikana.
Kuljetusala on tulisilla hiilillä. Venäjän aloittamien sotatoimien jälkeen voimakkaasti kallistunut dieselpolttoaine on ajamassa osan yrityksistä vakaviin maksuvaikeuksiin.
Alan etujärjestössä kärsivällisyys alkaa loppua.
– Paljon luvataan, mutta mitään ei tapahdu, Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kiteyttää.
– Tottakai olemme pettyneitä.
SKAL on Kujalan johdolla pitänyt yhteyttä hallitukseen. Etujärjestö keskustelee vielä tällä viikolla valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk) ja elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk) kanssa.
– Tiedämme, että siellä on edelleen pohdinta käynnissä. Haluan uskoa, että hallitus toimii vastuullisesti ja että tilannekuva on sama kuin meillä. Jostain syystä siellä ei kyetä tekemään päätöksiä. Joku hiertää. Olemme kontaktoineet laajan joukon kaikkien puolueiden päättäjiä.
”Polttoaineyhtiö voi laittaa kortin kiinni”
Viime aikoina dieselin litrahinta on asettunut 2,20 euron paikkeille. Korkeimmillaan hinta oli noin 2,50 euroa. Kujalan mukaan rauhoittunut hintakehitys ei tarkoita sitä, että tilanne kuljetusalalla olisi parantunut.
– Siitä ei missään nimessä ole kyse. Nyt näemme, että kun yritysten ensimmäiset kalliit polttoainelaskut ovat erääntyneet, kaikki eivät ole pystyneet niitä maksamaan, koska on ajettu tappiollisesti. Silloin voi käydä niin, että polttoaineyhtiö laittaa maksukortin kiinni, jos yritys ei saa luottoa maksuun.
Kesää kohden polttoaineen kulutus yleensä laskee, mutta toisaalta alan yritykset lyövät silloin lukkoon loppuvuoden urakoita. Tarjousten tekeminen on haastavaa, kun maksukyky on koetuksella.
Suomen Yrittäjät on aikaisemmin ilmaissut tukensa SKALin ajamille vaatimuksille. Yrittäjien mielestä jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen olisi tehokas ja nopeavaikutteisin keino ahdingossa olevan kuljetusalan auttamiseksi. Lue asiasta lisää täältä.
Olemme aikaisemmin kertoneet kuljetusyrittäjän tilanteesta täällä. Kuuntele myös aihetta käsittelevä Yrittäjän podcastin jakso täällä.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi