Suomen Yrittäjät kannattaa SKAL ry:n ehdotusta jakeluvelvoitteen määräaikaisesta poistosta. Kuva: Getty Images
16.3.2022 klo 11:55
Uutinen

Jakeluvelvoitteen poisto kerää kannatusta: Alentava vaikutus dieselin litrahintaan olisi noin 30 senttiä – Katseet kääntyvät nyt hallitukseen

Suomen Yrittäjät vaatii hallitukselta toimia polttoainehintojen rajusta noususta kärsivän kuljetusalan tukemiseksi. Merkittävimmäksi toimenpiteeksi nousee jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen.

Yrittäjät katsoo, että jakeluvelvoitteesta luopuminen määräajaksi olisi tehokas ja nopeavaikutteisin keino ahdingossa olevan kuljetusalan auttamiseksi. Samaa on esittänyt aikaisemmin kuljetusalaa edustava SKAL ry.

– Polttoainehintojen nousu on niin rajua, että merkittävä määrä kuljetusalan yrityksiä uhkaa kaatua, jollei dieselin pumppuhintaa saada laskettua, Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sanoo.

Olemme aikaisemmin uutisoineet dieselin pumppuhinnan historiallisen nopeasta kallistumisesta. Ukrainan sodan alettua hinta on noussut kymmeniä senttejä litralta. Polttoainehintojen viime vuonna alkanut nopea kallistuminen ajoi yrityksiä ahtaalle jo ennen sotatilaa.

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan.

– Polttoainehintojen nousu on ajanut lukuisat yritykset kriisiin. Vastauksena tilanteeseen jakeluvelvoite tulee liikennepolttoaineissa poistaa määräaikaisesti, Vehmanen vaatii. 

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa kyseinen osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin. Koska biopolttoaine on selvästi tavallista dieseliä kalliimpaa, sekoittaminen nostaa oleellisesti dieselin litrahintaa. Jakeluvelvoitteen poisto laskisi dieselin hintaa arviolta noin 30 senttiä.

– Myös julkisessa keskustelussa esillä olleisiin liikenteen veronalennuksiin verrattuna jakeluvelvoitteesta määräajaksi luopumista puoltaa se, että keinona se on valtiontalouden kannalta merkittävästi kestävämpi, Vehmanen toteaa. 

SKAL kiittelee tukea

SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala iloitsee Yrittäjien tuesta.

– Hienoa, että myös Yrittäjät asettuu tukemaan jakeluvelvoitteen poistoa. Esitys on saanut tukea myös oppositiosta ja hallituksen keskuudesta, Kujala kertoo ja viittaa esimerkiksi keskiviikkoaamun Ylen Aamu-tv:n haastatteluun, jossa kansanedustajat Ville Tavio (ps) ja Markus Lohi (kesk) kannattivat toimenpidettä.

– Jakeluvelvoitteen poisto olisi nopein vaikuttava teko, jolla on suuri vaikutus polttoaineen hintaan. Kaiken lisäksi se on Suomen omissa käsissä. SKAL ei ole päästövähennyksiä vastaan, mutta nyt täytyy tarttua akuuttiin ongelmaan. Tämän on lausunut myös elinkeinoministeri Mika Lintilä, Kujala huomauttaa.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että jakeluvelvoitteesta luopuminen on vain väliaikainen toimi ja velvoite palautetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti. Liikenteen päästövähennyksiä on edistettävä määrätietoisesti ja jakeluvelvoite on raskaan liikenteen päästövähennyskeinona tehokas.

Erikoiskaupan liitto Etu ry kannattaa SKALin esitystä dieselin polttoaineveron alentamisesta EU:n minimitasolle. SKALin tekemän barometrin mukaan yhä useammalla yrittäjällä on vaikeuksia kalliin dieselin takia.

Vauhtia ammattidieselin valmisteluun  

Suomen Yrittäjät kiirehtisi ammattidieselin valmistelua.

– Ammattidieseliä tarvitaan kustannustehokkaan logistiikan turvaamiseksi. Hallituksen on vauhditettava lakimuutoksen valmistelua, jotta ammattidiesel saadaan käyttöön ilman viivytyksiä, Vehmanen toteaa.

Muutos tarkoittaisi, että raskaisiin ajoneuvoihin tankattaisiin samaa dieseliä kuin aiemminkin, mutta yrittäjä voisi hakea palautusta maksamistaan polttoaineveroista. 

Liikennepolttoaineiden hinnan nousu on osunut erityisen voimakkaasti raskaan liikenteen yrityksiin. Suomen Yrittäjät muistuttaa, että kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa välillisesti lähes jokaisen yrityksen toimintaan.

Raskaan liikenteen toimijoiden lisäksi kallis polttoaine ajaa myös esimerkiksi taksiautoilijat ja pakettiautolla kuljetuksia tekevät yrittäjät ahtaalle.

Pauli Reinikainen