Drone-lennokin hankkiminen toi Miia Salmiselle uutta intoa ja mahdolllisuuksia videokuvaamiseen.

SisältöStudio Miia Salminen Oy: Tunne toimii hetkessä – verkostot elämän mittaista pääomaa

Miia Salmisen tie omaan visuaalisen markkinoinnin yritykseen on johtanut monen polun kautta. Tuotekehitysinsinöörinä hän on työskennellyt tuotannollisissa yrityksissä muun muassa suunnittelijana, projektipäällikkönä ja 3D-mallintajana. Hän on työskennellyt myös miehensä Petteri Salmisen kanssa LähiTapiola Loimi-Hämeen franchising-yrityksessä.

SisältöStudio Miia Salminen Oy perustettiin 2020 syksyn aikana. Monien urheiluharrastusten kautta yhteyksiä ja toimeksiantoja alkoi syntyä kenttien ja pelipaikkojen ulkopuolella. Pienemmät purot ryöpsähtivät isommaksi virraksi ja Miia päätti panostaa yrittäjyyteen hakien starttirahaa.
– Jätin itselleni takaportin palata vanhaan, mutta eipä ole tarvinnut sitä sekuntiakaan miettiä. Yksittäisten töiden rinnalle on alkanut tulla myös säännöllisempiä ja suurempia asiakkuuksia. Esimerkiksi vakuutustyössä sain hyvää kokemusta asiakaspalvelusta, tapahtumista ja somemarkkinoinnista, kuvailee Salminen.

Miia Salminen ahmi innokkaasti kaiken saamansa opin ja tutoriaalit visuaaliseen viestintään sekä somekanavissa markkinointiin. Ensimmäisen drone-lennokin hankkiminen kohotti kuvaamisinnostuksen potenssiin kaksi.
– Ala on niin muuttuva, että koko ajan pitää pystyä teknologian kehityksessä. Samalla kuitenkin arvostan verkostoja, joiden vaikutus kestää ehkäpä loppuelämän.

Yritys on omien henkilöidensä näköinen

Miia Salmisen asiakkaina on hyvin erilaisia yrityksiä ja organisaatioita urheilusta metalliteollisuuteen. Yhdistäväksi tekijäksi kaikelle hän mainitsee tunteen ja asiakaspalvelun ymmärtämisen.
– Täytyy toki olla rohkeutta tarjota jotain uuttakin tai sellaista, mitä ei ole itse aikaisemmin tehnyt. Projektin mielekkyys voi piillä juuri siinä, ettei aloittaessa vielä tiedä lopputulemaa. Asiakkaan kuunteleminen on kaiken keskiössä, toteaa Salminen.

Miia Salminen vannoo erityisesti videon ja kuvan voimaan. On tärkeää, että materiaali on riittävän henkilöitynyttä yritykseen ja että eri kanaviin tuotetaan mielenkiintoista sisältöä. Määrä ei hänen mielestään ole voimaa vaan viesti ja sen tuottama tunne.
– Jos kuvassa on mieluimmin sinä kuin anonyymi otos jostain kuvapankista, jäät taatusti mieleen paremmin. Behind the scene on lähestymistapa, mistä tykkään. Ihmisiä kiinnostaa elämänmakuiset tarinat. Ja aina pitää olla se helppo linkki, miten otat yhteyttä. Tee-asiakkaalle-ostaminen-helpoksi, kiteyttää Salminen.

”Haasteena on koko ajan kehittää itselleen taitoa, jotta erotut.”

Miia Salminen

Harkitse viisi kysytyintä – puhu kuvalla

Vinkkinä yrityksen markkinointiin Miia Salminen antaa sen, että asiakaskokemustensa pohjalta kannattaa miettiä viisi yleisintä kysymystä, mitä asiakkaat kysyvät ja miettiä niihin etukäteen harkittu vastaus.
– Somessa et välttämättä tee suoraa kauppaa, mutta siellä saat ihmiset seuraamaan ja kiinnostumaan. Kuva ja video puhuvat nopeasti.  Ei ole väliä, pitäisikö olla rento tai vakava – pääasia, että materiaali puhuttelee oikealla tavalla. Vaikuttavuus kohti ostopäätöstä on tärkeintä.

Projekteja on toteutettu myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Salmisen mielestä on kannattavampaa etsiä kumppaneita ja osaajia rinnalle kuin myydä kyselyihin suoraa ei-oota. Oman toimialan kannalta suurimpia haasteita on se, että projektit pienenevät ja paikallistuvat.
– Ennen saatettiin suunnitella vuodeksi kerrallaan. Nyt tuntuu siltä, että tarkastelujaksot ovat kuukauden tai kahden mittaisia. Kauaskantoisuus on kaventunut ja varovaisuus kasvanut. Samalla suuremmissa yrityksissä markkinoidaan enemmän itse. Haasteena on koko ajan kehittää itselleen taitoa, jotta erotut. Oma palava halu tehdä suurella sydämellä kantaa tässä työssä eteenpäin.