31.1.2017 klo 06:04
Uutinen

Some on osa yrittäjien arkea – Facebook on kanavista suosituin

Noin 57 prosenttia yrittäjistä hyödyntää somea liiketoiminnassaan. Naisyrittäjistä somea käyttää kaksi kolmasosaa, kertoo Soneran Yrittäjäkysely.

Suosituin sosiaalisen median kanava on ylivoimaisesti Facebook. Soneran Yrittäjäkyselyn vastaajista sitä ilmoitti käyttävänsä noin 90 prosenttia. Toiseksi suosituin yrittäjien somekanava on Whatsapp, ja kolmanneksi eniten yrittäjät käyttävät Twitteriä. Neljänneksi suosituin kanava on Instagram.

Some on yrittäjille erityisesti markkinoinnin tehokeino sekä tapa rakentaa yrityskuvaa. Sen avulla yrittäjät tavoittavat myös uusia asiakasryhmiä. Lähes puolet kyselyyn osallistuneista kertoi myös käyttävänsä somea myyntiin.

– Monet pienyrittäjät, kuten kivijalkayrittäjät ja kampaamot, hyödyntävät somen voimaa esimerkiksi jakamalla oman työnsä jälkeä Instagram- ja Facebook-tileillään. Tämä toimii tehokkaana markkinointikeinona ja tavoittaa myös hyvin haluttuja kohderyhmiä, kertoo myyntijohtaja Milla Virén Soneralta.

Erityisen aktiivisesti somea käyttävät alle 45-vuotiaat yrittäjät. Kyselyn mukaan sosiaalista mediaa liiketoiminnan tukena käyttävät yrittäjät etsivät myös muita aktiivisemmin tietoa digitalisaation mahdollisuuksista.

Sellaiset yrittäjät, jotka eivät käytä somea, nimesivät päätöksensä olennaisimmaksi syyksi sen, etteivät he tavoita asiakkaita somen kautta.

– Lähes 90 prosenttia suomalaisista kuitenkin käyttää ainakin jotain sosiaalisen median kanavaa, joten faktat eivät tue tätä yrittäjien kokemusta. Samaan aikaan 55 prosenttia kyselyyn vastanneista nimenomaan etsii uusia asiakkaita somen avulla, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen marraskuun 2016 lopulla. Kohderyhmänä olivat 1–49 henkilön yritykset, ja tutkimukseen osallistui 1073 henkilöä.

toimitus@yrittajat.fi