21.1.2017 klo 19:54
Uutinen

Suomi rakentuu jatkossakin yrittäjyydelle ja yhdessä tekemiselle

Vuosi sitten Keski-Suomen Yrittäjäjuhlaa vietettiin digitaalisuusteemalla. Tuolloin Keski-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen totesi digitaalisuuden koostuvan ykkösistä ja nollista. Tänä vuonna samat numerot ovat teemassa jälleen keskeisesti läsnä.

-Ykkönen on nyt saanut peräänsä kaksi nollaa. Juhlimme siis yrittäjyyttä ja itsenäistä Suomea sata lasissa, nostatti Salminen Yrittäjäjuhlan avauspuheessaan.

Puheessaan hän toi esiin satavuotiaan Suomen menestyksekkään historian ja vertasi sitä yrityksien kehityskaareen.

-Alkuvaiheessa visio ja usko omaan tekemiseen ovat lujia vaikka muut ympärillä saattavatkin epäillä menestymisen edellytyksiä. Rajusti töitä painaen toiminta hakee uomansa ja löytää oikeutuksen olemassaololleen. Matkan varrelle mahtuu toki aina odottamattomia vastoinkäymisiä ja taisteluja esimerkiksi markkinaosuuksista. Tärkeintä on kuitenkin uskoa siihen mitä tavoittelee, uudistua aika-ajoin ja tuntea myös ylpeyttä saavutuksistaan. Tai kuten Kimi Räikkönen urheilugaalassa viime tiistaina osuvasti totesi: ”Ittekin tekemällä voi tulla ihan hyvä lopputulos”.

Yrityksille ainoa tapa pysyä hengissä on toimia kannattavasti

Salminen otti kantaa myös yhteiskuntarakenteiden muutokseen ja kuntavaalien alla jokaisen puolueen puheissa esiin nouseviin yrittäjyysteemoihin sekä sote-uudistukseen.

-Etenkin sote-uudistuksesta keskusteltaessa nostetaan esille sitä, että olisi jollakin tavalla moraalisesti arveluttavaa jos palveluja tuottamalla pystytään tekemään kannattavaa yritystoimintaa. Jokaisen näitä epäilyksiä esittävän olisi kuitenkin muistettava, että yrityksille ainoa tapa pysyä hengissä ja pitää huolta työpaikkojen säilymisestä on toimia kannattavasti. Tästä saatiin konkreettinen esimerkki finanssikriisiä seuranneessa taantumassa, kun kannattavina vuosina kertyneiden puskureiden myötä pystyttiin välttymään massairtisanomisilta ja konkurssiaallolta.

Aidosti kilpailluilla markkinoilla kannattavan liiketoiminnan aikaansaaminen edellyttää myös sitä että sekä asiakkaat ja henkilöstö ovat tyytyväisiä yritysten toimintaan ja saamiinsa palveluihin. Ainoastaan monopoliasemassa olevat yksityiset tai julkiset toimijat voivat unohtaa asiakkaiden ja henkilöstönsä tyytyväisyydestä huolehtimisen. Siksi tuleekin varmistua, että kilpailu toimii ja etenkin pienillä yrityksillä on mahdollista osallistua palvelujen tuottamiseen.