Mikko Peltonen vaihtoi alaa mainostoimistoyrittäjästä Pizzanpaistajiin.
10.6.2022 klo 17:40
Uutinen

Täydellisen pizzan valmistamisen salat kiinnosti tuhansia – Facebook-yhteisöstä kasvoi yritys

Mikko Peltonen ja Sauli Kajosaari perustivat Facebook-ryhmän, jossa voi jakaa vinkkejä pizzan paistamiseen. Siitä syntyi ensin yhteisö, joka on lyhyessä ajassa toteuttanut hankkeita ja kumppanuuksia. Lopulta Peltonen vaihtoi alaa uuteen pizzayritykseen.

Vuonna 2019 perustettu Pizzanpaistajat-ryhmä Facebookissa on kahdessa vuodessa muuttunut kaverusten suljetusta vinkkiryhmästä 27 000 seuraajan yhteisöksi. Ryhmä syntyi, kun Sauli Kajosaari halusi oppia pizzan paistamisesta lisää ja hieman kokemusta aiheesta kerännyt Mikko Peltonen kutsuivat ystäviään jakamaan vinkkejään.

Vinkit kiinnostivat muitakin ja ryhmä kasvoi parhaimmillaan tuhannen jäsenen viikkovauhtia. Samalla siitä kiinnostuivat yhteistyökumppanit. Aluksi se tarkoitti arvontoja ja kilpailuja, mutta pian yhteistyömuodot laajenivat. Yhteisön jäsenet ovat päässet testaamaan raaka-aineita ja kehittämään reseptiikkaa.

Kierrokset kasvoivat. Ensin Pizzanpaistajat saivat oman yhdistyksen, mutta kun Keskokin kiinnostui yhteistyöstä, toiminnan piti muuttua.

– Meillä on upea porukka, joka on tehnyt omien töidensä ohella paljon hommia pizzakulttuurin eteen. Kirja, pop upit, oma olut, hyväntekeväisyyskeikat, reseptien kehittäminen kumppaneille ja ryhmän moderointi veivät kuitenkin koko ajan enemmän aikaa. Kesko-yhteistyön myötä oli selvää, ettei toimintaa voinut enää jatkaa harrastuspohjalta ja pohdimme yhdessä tiimin kesken mihin suuntaan kehittäisimme kuviota. Päätimme, että tämä tehdään täysillä ja uskalletaan ottaa myös henkilökohtaista riskiä, Peltonen kertoo.

Peltonen on päätynyt vaihtamaan alaa kaiken seurauksena. Työ vaimon kanssa perustetussa mainostoimistossa jää taka-alalle ja Peltonen on siirtynyt Pizzanpaistajien ainoaksi palkatuksi työntekijäksi.

– Yhteisön ja lähipiirin tuki antoi rohkeutta suureen muutokseen, hän toteaa.

Nyt yrityksen suunnitelmissa on muun muassa uusia tuotteita Keskon kanssa, YouTube-kanavan kuluttajille ja koulutuskonseptia yrityksille. Yritys on hankkinut auton, josta tulee ruokarekka ja tapahtumamarkkinoinnin väline.

– Olemme yrityksenä vielä lähtökuopissa, mutta pizzagenren sisällä vaikuttava tekijä. Pääfokus on edelleen pizzakulttuurin ja siitä kiinnostuneiden auttaminen.