YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tv:stä tuttu sisustusyrittäjä Niina Ahonen: “Toivon, että tarinani voi inspiroida muita”
Vastapalkitun Stailia Design Oy:n yrittäjä ja sisustussuunnittelija Niina Ahonen on monelle suomalaiselle tuttu TV-kasvo muun muassa Mtv3:lla esitetystä Kotoisa-ohjelmasta. 17 vuoden yrittäjyystaipaleen aikana Ahonen on toiminut edelläkävijänä mm. asuntojen myyntistailauksessa. Hän on myös perustanut vuosittain liki 200 uutta sisutussuunnittelijaa kouluttavan Sisustusakatemian.
– On valtavan suuri kunnia tulla palkituksi. Helposti tulee vain arkisesti puserrettua eteenpäin, ja siksi on niin hienoa, kun joku ulkopuolinen taho noteeraa tehdyn työn, kiittelee lauantaina 8.10. Varsinais-Suomen Yrittäjägaalassa palkitun Stailia Design Oy:n yrittäjä Niina Ahonen.
Ahonen on monelle suomalaiselle tuttu yrittäjäkasvo ja kerännyt mainetta omalla alallaan. Monelle tulee silti yllätyksenä, ettei tie yrittäjyyteen ollut hänelle koskaan itsestäänselvyys.
– Toivon, että oma yrittäjätarinani voi inspiroida ja rohkaista muita kohti yrittäjyyttä. Itselläni ei ollut valtavaa verkostoa tai lähisukulaisia yrittäjänä, jotka olisivat voineet kertoa minulle, mistä lähteä liikkeelle ja miten toimia. Lähes kaikki on pitänyt oppia kantapään kautta.
Intohimo sisustamiseen syttyi jo lapsena
Kiinnostus sisustamista ja suunnittelua kohtaan syntyi Ahoselle jo lapsuudessa, kun hän katseli keittiöpöydän ääressä rakennusinsinööri-isänsä työtä pohjapiirroksien parissa. Ensimmäiset omat pohjapiirrokset ja suunnitelmat Ahonen muistaa tehneensä jo alakouluikäisenä. Jostain syystä opinpolku johti lukion jälkeen kuitenkin toiseen suuntaan.
– Olen alkuperäiseltä koulutukseltani sosionomi. Missään nimessä aikaisempi koulutus ja työkokemus sosiaalialalta ei ole mennyt hukkaan, sillä niistä on ollut yksinomaan hyötyä nykyisessä ammatissani, Ahonen toteaa.
Vaikka työt olivatkin sosiaalialalla, ei intohimo sisustamista kohtaan ollut kuitenkaan sammunut vuosien myötä, vaan odotti pinnan alla nousuaan. Eräänä yönä pienten lasten valvottaessa, Ahonen päätyi seikkailemaan netin ihmeellisessä maailmassa. Hän eksyi amerikkalaisen yrityksen sivuille, joka teki kodin myyntistailausta. Silloin hän koki ahaa-elämyksen ja ymmärsi, että hänen oli nyt seurattava vaistojaan.
Tuosta merkittävästä yöstä on jo yli 15 vuotta aikaa, eikä silloin kodin stailaaminen myyntikuntoon ollut vielä Suomessa yleistä. Liikeidea tuntui kuitenkin Ahosesta hyvältä ja hän päätti kokeilla siipiään yrittäjänä. Samalla se tarkoitti luopumista vakituisista sosiaalialan tehtävistä.
– Muistan vielä elävästi, kuinka marssin maistraattiin ja ostin 75 eurolla itselleni Y-tunnuksen. Se fiilis, mikä syntyi, kun ymmärsin olevani nyt yrittäjä! Tuossa vaiheessa en vielä yhtään tiennyt, ketkä tulisivat olemaan asiakkaitani, kenelle työtä teen ja mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Lähdin siis aivan nollasta liikkeelle.
Vaikka hyppy yrittäjyyteen tarkoitti Ahoselle myös merkittäviä taloudellisia riskejä, oli hänellä koko ajan vahva usko siihen, että liikeidea kantaa. Yleinen ilmapiiri stailausta kohtaan oli Suomessa kuitenkin epäileväinen, ja tuore yrittäjä joutui tekemään runsaasti töitä, jotta stailaus nähtäisiin asunnon myynnin yhtenä työkaluna. Ensimmäisenä myyntistailauksesta kiinnostuivat uudiskohteiden rakennusfirmat, jotka halusivat myydä uusia asuntoja valmiiksi kalustettuina.
– Alkuperäinen ajatukseni siitä, että stailaisin pääasiassa ihmisten koteja heidän olemassa olevilla kalusteillaan, osoittautuikin vääräksi. Näiden 17 vuoden aikana tekemäni työt ovat 90-prosenttisesti olleet uudiskohteiden stailauksia, kertoo Ahonen.
”Tärkein lahja on silmän ja käden yhteistyö”
Hyvä asiakaspalaute ja alalla tutuiksi tulleet piirit toivat pian Ahoselle myös uusia uramahdollisuuksia, kun vuonna 2011 häntä pyydettiin mukaan Mtv3:n Pientä pintaremonttia -ohjelmaan ja myöhemmin Pientä mökkiremonttia -ohjelmaan.
Noin kymmenen vuotta sitten koti-ikävä johdatti Ahosen perheineen pääkaupunkiseudulta takaisin kotikulmille Saloon. Samaan aikaan tuolloin jo kokenut yrittäjä päätti tehdä pienen ”välitilinpäätöksen” omaan yritystoimintaansa ja hakea konsultointia oman yritystoimintansa kehittämiseksi.
– Mieleeni on jäänyt Yrityssalon asiantuntijan antama oiva yrittäjyysvinkki: jos ajatellaan, että yritys on kuin jakkara, ei se koskaan seiso vain yhden jalan varassa. Tämä sai itsenikin ajattelemaan, mitkä ovat oman yritykseni tukijalat stailaustoiminnan ympärillä.
Näin sai alkunsa Niina Ahosen luoma Sisustusakatemia – yksityinen sisustusalan koulu, joka toimii valtakunnallisesti. Kun Ahoselta kysytään, voiko kenestä tahansa tulla hyvä sisustaja, ei hän epäröi vastaustaan.
– Jokainen meistä on tavallaan sisustaja. On kuitenkin selvää, että vain osalla meistä on sisäsyntyistä kykyä hahmottaa asioita kolmiulotteisesti, ja se on alalla hyvin tärkeää. Usein luullaan, että sisustussuunnittelijan tulee olla erinomainen piirtäjä, vaikkei se pidä täysin paikkansa. Tärkein lahja on silmän ja käden yhteistyö sekä tietysti palo ja kiinnostus alaa kohtaan, Ahonen pohtii.
Parasta yrittäjyydessä on monipuolisuus
Lähes kahteen vuosikymmeneen yrittäjänä mahtuu myös monenlaisia kommelluksia, oppeja ja onnistumisia. Ahonen myöntää, että joskus oma pedanttisuus ja perfektionismi on saattanut mennä jopa liian pitkälle.
– Muistan erään stailauskohteen, johon oli tulossa seuraavana päivänä kuvaus. Menin vielä keskellä yötä vaihtamaan verhot, kun en ollutkaan täysin tyytyväinen kokonaisuuteen. Minulle on ollut aina tärkeää, että voin olla myös itse lopputulokseen tyytyväinen.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita Ahoselle sitä, että valitsisi samanlaista tyyliä omaan kotiinsa.
– Tärkeä osa suunnittelijan ammattitaitoa on, että ymmärtää sisustavansa kotia asiakkailleen eikä itselleen. Toki jokaisella sisustussuunnittelijalla on oma tyylinsä ja usein asiakas valitseekin tekijän jo tuntien suunnittelijan tyylin. Itselläni on toki työtä helpottanut se, että asiakkaat ovat usein tunteneet oman kädenjälkeni jo entuudestaan esimerkiksi Kotoisa-ohjelman takia, Ahonen toteaa.
Tällä hetkellä Ahosen työkalenteri koostuu monipuolisista työprojekteista: yksityisasiakkaiden sisustussuunnitelmista, konseptointitöistä ja Turun sisustusmessujen suunnittelusta. Parasta yrittäjyydessä hänen mukaansa on sen mahdollistamat erilaiset työprojektit ja mahdollisuus kokeilla uusia asioita.
– Yrittäminen terminä on hyvin kuvaava. Voit ryhtyä yrittämään jotakin asiaa, ehkä huomata, että se ei toimikaan ja sitten yrittää jotakin muuta.
Tulevaisuudessa Ahonen toivoo voivansa käyttää enemmän aikaa muiden yrittäjien mentoroimiseen ja sparraamiseen.
– Ehkä jopa aktivoidun enemmän yrittäjäjärjestön toiminnassa ja ryhdyn paremmin verkostoitumaan myös sitä kautta, Ahonen päättää.
Inkeri Sundberg
inkeri.sundberg@yrittajat.fi