4.12.2020 klo 09:58
Uutinen

Valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen Vuoden 2020 Yksinyrittäjä

Reilusti yli puolet suomalaisyrittäjistä yrittää yksin ja yksin yrittävien määrä on ollut viime vuosina ja vuosikymmenenä jatkuvasti kasvussa. Yksinyrittäjät toimivat verkostossa toisten yrittäjien kanssa ja ovat merkittäviä toimijoita alueella yksin ja yhdessä, sanoo Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien puheenjohtaja Jussi Riikonen.

Oulun seudun käsi- ja pienteollisuuden säätiön hallituksen puheenjohtaja Risto Luttinen kokee, että alueellisen Vuoden Yksinyrittäjän valitseminen on erittäin merkittävä asia yksin yrittäjien kannalta. Esimerkiksi Viime vuonna alueellisesti palkittu Yksinyrittäjä Heidi Hannus Villa Garden sai tänä vuonna Valtakunnallisen yksinyrittäjäpalkinnon Suomen Yrittäjiltä. On tärkeää tunnustaa yksin yrittävien yrittäjien merkitys yhteiskunnalle. Edustamalleni säätiölle palkittavien yksinyrittäjien kädentaidot yritystoiminnan menestymisen mahdollistajina ovat erittäin tärkeä kriteeri, avaa lisäksi perusteluja valinnalle Luttinen.

Mainoskuvaaja, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen mistä kaikki alkoi

Hakeuduin töihin media- ja valokuvausalan koulutuksen jälkeen maineikkaaseen oululaiseen muotokuvaamoon Studio P.S.V:hen 2000-luvun alkupuolella. Lähes vuosikymmenen siellä työskenneltyäni minulla alkoi herätä mielenkiinto keskittyä pelkästään yritys- mainos- ja brändikuvaamisen sektorille. Olin siihen mennessä saanut oppia alalle työn ja tekemisen merkeissä, sekä jatko-kouluttautunut Tampereella valokuvauksen parissa. Kuitenkin asian kypsyttelyyn meni vuosia ja viimein alkuvuodesta 2014 perustin oman yrityksen toiminimellä. Oli päivänselvää, että alalle siirtyminen Oulusta käsin vaati tietynlaista riskinottoa, sillä mainoskuvausala on erittäin vahvasti painottunut pääkaupunkiseudulle, isojen mainostoimistojen yritysten pääkonttorien ja markkinointiosastojen kupeeseen. Periaatteessa minulla oli kontakti vain yhteen mainostomistoon Oulun ulkopuolella. Sen varaan oli laskettava ja luotettava, että homma lähtee kantamaan.

Saman vuoden keväällä tulin ikäänkuin tilauksesta palkituksi kultaisella mitalilla mainoskuvasarjassa maailmanaajuisessa valokuvauskilpailussa WPC:ssä (World Photographic Cup), jossa oli edustus useista maista. Sain sillä kaipaamaani medianäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja printtimediassakin. Juhlat olivat näyttävät ja palkintoseremonia järjestettiin Phoenixissä, Yhdysvalloissa. Vaikea arvioida, mikä sen todellinen merkitys oli, mutta niin vain heti ensimmäisenä vuonna liiketoiminta lähti vähintäänkin onnistuneesti liikkeelle. Sitä mukaa, mitä mainoskuviani on julkaistu eri toimistojen tuotantojen ja yritysten kampanjoiden toimesta, asiakkaita on tullut lisää ja lisää. Mainostoimistojen suunnittelijoiden piiri on aika pieni, ehkä siellä sitten on tutkittu heidän keskuudessaan valokuvaajien tuotantoja ja tekemisiä.

Alusta saakka oli selvää, että yritystoimintaa pyöritetään Oulusta käsin. Laatu on oltava niin huippuluokkaa, että asiakkaat tulevat kauempaakin tuotantojen perässä. Se strategia on pitänyt. Minulla on suuriinkin mainoskuvatuotantoihin soveltuva studiotila monipuolisilla härpäkkeillä Limingantullissa, missä studiokuvatuotannot toteutetaan. Muina taustoina ja näyttämöinä toimivat esimerkiksi oululaisten ihmisten kodit ja muut paikalliset ympäristöt. Toki teen tuotantoja myös pääkaupunkiseudulla tai siellä missä tarvitaan. Yritystoiminnan alun onnistumiseen vaikutti myös hyvät ja osaavat paikalliset yhteistyökumppanit, kuvausjärjestelijät, maskeeraajat & puvustajat, valoassistentit ja muut tuotannon avustajat.

Laatu on yrityksen yksi tärkein kriteeri ja avain menestykseen

Toiminnan perusperiaate on nykyisinkin sama, kuin alunperin on suunniteltu ja mihin on luotettu. Toteutan korkealaatuisia, high end mainosvalokuvatuotantoja Oulussa. Teen monipuolista still -kuvaa niin suurten kuin pientenkin yrityksien markkinointitarpeisiin ja kampanjoihin sekä liikkuvaa kuvaa yhteistyökumppanien kanssa alihankintasopimusten kautta. Tuotantoprosessin kaava on se, että mainos-/suunnittelutoimisto tai loppuasiakas ottaa yhteyttä, pyytää tarjouksen tuotannosta, ja hyväksytyn kustannusarvion jälkeen alkaa kuvauslokaatioiden metsästäminen, mallien etsintä, rekvisiitan hankkiminen ja tuotantoaikataulun suunnittelu. Näissä tehtävissä työllistän paikallisia avustajia, alan ammattilaisia. Kuvausprosessi saattaa käsittää useita eri kuvauskertoja eri lokaatioissa, yksityiskohdista ja malleista sekä tuotteista. Lopullinen kuva voi koostua jopa sadoista eri osista. Kuvien sisällöllisen ja visuaalisen raamin antaa yleensä asiakas ja minä tuon siihen oman persoonallisen kädenjälkeni. Se on se tavaramerkki millä markkinoilla erotutaan ja tavallaan laatukriteeri, mitä asiakas hakee päätyessään minun kanssani yhteistyöhön. Yksi kilpailutekijä lienee se, että sekä valokuvaan, että jälkikäsittelen kuvat itse. Asiakkaan näkökulmasta tuotantoketjusta jää näin ollen yksi välikäsi pois, mikä nopeuttaa aikatauluja ja tuotantoprosessi on yhden talon alla. Näkyvyys siis tulee sekä tekemistäni mainoskuvista eri medioissa, mutta myös kilpailuista, joihin osallistun suhteellisen aktiivisesti. Kuvatuotantojani näkyy säännöllisesti kansallisissa markkinointikampanjoissa sekä printtimediassa että TV-mainoksissa, viimeaikaisista asiakkaista mainittakoon Sanoma Media Oy, Telia, Pelastusarmeija, Aikakausmedia, SAKA ja Oulun Teatteri. Ihan lähiaikoina julkaistaan S-ryhmän joulukampanja sekä Selviytyjät Suomi -ohjelman mainoskampanja.

Kasvua ja kansainvälisiä markkinoita

Nykyisin yritykseni on osakeyhtiömuotoinen. Liikevaihto on yrittäjäurallani kasvanut joka vuosi, lukuunottamatta kuluvaa vuotta joka on ollut koko alalle hyvin haastava. Edellinen vuosi oli töitä täynnä. Tuohon kalenterikiertoon ei olisi montaa tuotantoa kyllä enää mahtunut. Yksin toimiessa olen vapaa täyttämään tuotantojen välillä olevia lyhyitä jaksoja haluamallani tavalla, vaikkapa kartuttaen kuvapankkiani kuvausreissuilla. Se tuo tasapainoa kiireisten tuotantoaikataulujen välille, jolloin kuvaa työstetään yötä päivää arkea ja pyhää. Tällä hetkellä alihankintaketjuni on toiminut hyvin, joten yksin yrittäminen on ollut luontevin ratkaisu. Minun yrityskonseptissa yrityksen laajentaminen on toki vaihtoehto, mutta pohdittava hyvin tarkkaan, koska tavaramerkkini valokuvaajana ja kuvankäsittelijänä on minun henkilökohtainen kädenjälki ja käsiala. Sitä on vaikea monistaa. Olen tyytyväinen yrityksen tämänhetkiseen tilanteeseen. Silti unelmana ja tavoitteena on saada enemmän kansainvälisiä asiakkaita. Jos ovia aukeaa isojen poikien pelikentille, silloin yrityksessä varmasti työskentelee useampi henkilö.

Lisätietoja:
Onni Wiljami Kinnunen p. 045 633 4693 onni@onniwiljami.com www.onniwiljami.com

Yritykselle myönnettyjä palkintoja ja huomionosoituksia:
Yhteensä lähes 200 kansallista ja kansainvälistä tunnustusta mm.
Valittu Lürzers Archive’s 200 Best Ad Photographers Worldwide 2020, sekä 200 Best Digital Artists Worldwide 2021 -julkaisuihinFinnish Photo Awards päävoittaja 2020
World Photographic Cup Kultamitalit – Illustrative 2019, Commercial 2018, 2014 & Portrait 2016
European Professional Photographer Of The Year 2018Master Qualified European Photographer 2015
Vuoden Muotokuvaaja 2008

Koko lista osoitteessa https://www.onniwiljami.com/awards

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Vuoden Yksinyrittäjäpalkinnot:

Vuoden 2019 Yksinyrittäjä Piha- ja vihersuunnittelu Villa Garden Heidi Hannus Oulaisista ja 2020 Suomen Yrittäjien Valtakunnallinen yksinyrittäjäpalkinto
Vuoden 2018 Yksinyrittäjä Sari Ridell Sydänlanka Oy
Vuoden 2017 Yksinyrittäjä Maarit Paasimaa Ompelimo Kaunis Ommel
Vuoden 2016 Yksinyrittäjä Juhlaguru Jenna Antinmaa
Vuoden 2015 Yksinyrittäjä Jäljen Jättiläinen Jaakko Mylly
Vuoden 2014 Yksinyrittäjä T:mi Heikkilä Kalustekulma/Wertisale