YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Minna Loposen Milocoo -yritys kehittää teknistä alustaa muun muassa hyvinvointivideoille. Kuva: Elina Hakola
14.9.2022 klo 14:42
Uutinen

Verkkokauppa ja digiympäristö kaipaavat dataa – Yrittäjät-akatemia tarjoaa ideoita, kannustusta ja konkretiaa digitaalisuuteen

Omaa hyvinvointialustaa kehittävä Minna Loponen sai uutta virtaa Yrittäjät-akatemiassa, kun omassa digiprojektissa on hapenottotauko.

Yrittäjät-akatemia kokoontui kolmanteen lähipäiväänsä Helsinkiin keskiviikkona 14. syyskuuta, ja tällä kertaa teemana oli digitaalisuudesta ja datasta kilpailuetua verkkoon ja kansainvälistymiseen. Osanottajia oli noin 200.

Keski-Uudellamaalla toimiva hyvinvointialan yrittäjä Minna Loponen kehittää omaa yritystään Milocoota, ja on ollut mukana digiprojektissa alkuvuoden.

– Olen jooga- ja rentoutusohjaaja sekä järjestän muun muassa liikuntaretriittejä. Digiprojektiini olen saanut tukea muun muassa Keukelta, Loponen kertoo.

Milocoon on tarkoitus alkaa ensi vuoden puolella tarjota videoita ja työkaluja yrityksille henkilöstön hyvinvoinnin tueksi.

Juuri nyt kehitystyössä on pieni hapenottotauko. Googlen mainosliiketoiminnan johtaja Jonna Toikan ja kierrätysvaatteiden verkkokauppa Emmy Clothing Companyn perustaneen Hanna Aution puheenvuorot antoivat kuitenkin uutta virtaa ja konkreettisia esimerkkejä.

– Ihan ensi vuodenvaihteeksi digitaalinen alusta ei valmistu, mutta ensimmäinen versio varmasti syntyy alkuvuoden aikana. Täältä olen saanut ideoita ja kannustusta, että vaikka ei just nyt tiedä, miten edetä, kun tietää, minne on menossa, asiat kyllä järjestyvät, Loponen sanoo.

Hän toteaa, että digitaalisuudessa on valtavasti mahdollisuuksia.

– Ihmisten tavoittaminen, mielenkiinnon herättäminen ja motivointi on haasteellista.

Kaikki tarvitsevat dataa

Googlen Jonna Toikka totesikin, että kuluttajat ovat uteliaita, vaativia ja kärsimättömiä. Jos esimerkiksi verkkosivu ei lataudu kolmessa sekunnissa, se on kärsimättömälle kuluttajalle liian pitkä aika.

Digitaalisissa työkaluissa merkityksellinen tieto on tärkeää, sillä sen avulla on mahdollista tehdä parempaa ja kohdistetumpaa markkinointia. Jotta dataa, eli tietoa, saa, täytyy olla kuluttajan luottamuksen arvoinen, koska jos kuluttaja luottaa brändiin, he jakavat herkemmin esimerkiksi sähköpostiosoitteensa.

Toimintojen automaatio on tärkeää ja monet käyttävätkin Googlen työkaluja menestyäkseen digitaalisessa ympäristössä. Googlen maksuttomaan Grow with Google -ohjelmaan on osallistunut Suomessa noin 60 000 yritystä, yhteisöä ja yksilöä.

– Niin pientä yritystä ei ole, jonka ei tarvitsisi olla kiinnostunut datasta, Toikka toteaa.

Jonna Toikka, Googlen mainosliiketoiminnan johtaja.

Verkkokaupan kasvutarina

Hanna Autio kertoi Emmy Clothing Companyn menestystarinan. Neljän lapsen äitinä Aution taloudessa lasten vaatteiden kiertotahti on hurja, eikä Autiolla ollut aikaa juosta etsimässä kivijalkakaupoissa uusia kumisaappaita. Ajatus kierrätysvaatteiden verkkokaupasta syntyi siis omassa arjessa.

Autio lähti liikkeelle 500 vaatekappaleella, jotka hän keräsi omien kaappien kätköistä myös lähipiiriltä.

Autio kertoi puheenvuorossaan siitä, miten oma ajattelu yrittäjänä muuttuu matkan varrella. Hän ei alun perin halunnut olla kenenkään esimies tai toimia hallissa.

Nyt seitsemän vuotta myöhemmin yrityksellä on 1 500 neliötä hallitilaa Lohjalla ja yritys työllistää 35 työntekijää. Liikevaihto on 5,9 miljoonaa vuodelta 2021.

– Nykyään rakastan kierrellä halleissa ja kyselen, millaisia varastointijärjestelmiä muilla on. Olen kehittänyt meille uuden oman varastointijärjestelmän, jonka toki koodasivat muut, Autio kertoi.

Vanha totuus, jonka mukaan vain muutos on pysyvää, pitää paikkansa, mutta digitaalisessa ympäristössä muutostahti vain kiihtyy.

Elina Hakola