YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
YEL-prosenttiin ei muutosta ensi vuonna
YEL-prosentti on jatkossakin 24,4.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen eläkeneuvotteluryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksen yksityisalojen työeläkemaksusta ja yrittäjien eläkemaksusta vuodelle 2027.
Yrittäjien YEL-prosentti on ehdotuksen mukaan ensi vuonnakin sama 24,4 kuin tänäkin vuonna.
Työntekijöiden TyEL-maksu on 24,4 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista. Maksu on samalla tasolla kuin 2026. Työnantajan maksu on keskimäärin 17,10 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista. Työntekijän maksu on 7,30 prosenttia.
Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa vielä työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta ja antaa asetuksilla työntekijän työeläkevakuutusmaksun ja yrittäjien työeläkemaksun määrät marraskuussa.
Kuluvalle vuodelle prosenteissa tapahtui muutos, kun ikäsidonnaisten vakuutusmaksujen poistuessa yksi ikäryhmä oli voittaja. 53–62-vuotiaiden YEL-maksu oli vuosien ajan ollut 25,6 prosenttia työtulosta. Maksuprosentin harmonisointi 24,4:ään vaikutti pienentävästi heidän YEL-maksuunsa, jos työtulo pysyi ennallaan. Alle 53-vuotiaiden sekä 63 vuotta täyttäneiden YEL-maksuun ikäsidonnaisten vakuutusmaksujen poistumisella oli tälle vuodelle 0,3 prosenttiyksikön suuruinen korottava vaikutus.
Ikäsidonnaisten maksujen poistuminen vaikutti tänä vuonna myös työntekijöiden eläkemaksuun. Vielä vuonna 2025 53–62-vuotiaat palkansaajat maksoivat työeläkemaksua 8,65 prosenttia palkasta. Alle 53-vuotiaiden ja 63 vuotta täyttäneiden TyEL-maksu oli vielä vuonna 2025 7,15 prosenttia. Vuonna 2026 kaikki ovat maksaneet 7,30 prosentin työeläkemaksua.2
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi