YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Näin hyödynnät tekoälyä Google-markkinoinnissa
Tekoälyn hyödyntäminen Google-markkinoinnissa ei asiantuntijan mukaan vaadi syvällistä tietoa tekoälystä eikä digimarkkinoinnista. Kuva: Getty Images
5.8.2024 klo 15:09
Uutinen

Yrittäjä, näin hyödynnät tekoälyä Google-mainonnassa – Asiantuntijalta viisi vinkkiä

Tekoälystä on hyötyä muun muassa mainostekstien optimoinnissa.

Google-markkinointia hyödyntävä yrittäjä on saattanut huomata, että mainonnassa on mahdollista käyttää tekoälyn apua.

Tekoälyllä voi Ikosen mukaan paitsi optimoida mainoskampanjoita, myös parantaa sijoitetun pääoman tuottoa ja tavoittaa kohdeyleisöä aikaisempaa tarkemmin.

– Yrittäjät ovat yhä enemmän omaksumassa tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia Google-markkinoinnissa. Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset ovat alkaneet ymmärtää, miten tekoäly voi auttaa optimoimaan mainoskampanjoita tehokkaammin. Tekoäly tekee mahdolliseksi hallita monimutkaisia markkinointikampanjoita ilman syvällistä teknistä osaamista, Somafy Oy:n yrittäjä Jukka Ikonen sanoo.

Tekoälyn hyödyntäminen Google-markkinoinnissa ei Ikosen mukaan vaadi syvällistä tietoa tekoälystä eikä digimarkkinoinnista.

– Yrittäjien on hyödyllistä ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet, mutta yksityiskohtainen tekninen tietämys ei ole välttämätöntä, mikä tekee digimarkkinoinnista helpompaa ja tehokkaampaa.

Huono data voi johtaa ongelmiin

Tekoälyn hyödyntämiseen Google-markkinoinnissa liittyy myös riskejä. Yksi keskeisistä riskeistä on Ikosen mukaan liiallinen riippuvuus automatisoiduista prosesseista ilman riittävää ymmärrystä.

– Tämä voi johtaa siihen, että kampanjat eivät toimi odotetusti tai että resursseja käytetään tehottomasti. Lisäksi tekoälyyn liittyvät algoritmit ovat vain niin hyviä kuin niiden pohjana oleva data, joten huonolaatuinen tai harhaanjohtava data voi johtaa virheellisiin optimointipäätöksiin. Myös tietosuojaan ja eettisiin kysymyksiin liittyvät riskit on huomioitava erityisesti kun käsitellään henkilökohtaisia tietoja.

Näin hyödyt tekoälystä Google-mainonnassa

1. Älykäs hintatarjous (Smart Bidding)

Google-kampanjan hintatarjous määrittelee sen, kuinka paljon mainostaja on valmis maksamaan siitä, että joku klikkaa mainosta. Hintatarjoukset toimivat kuin huutokauppa: mitä korkeampi tarjous on, sitä todennäköisemmin mainos näkyy korkealla hakutuloksissa.

Tekoäly optimoi tarjouksia automaattisesti tavoitteiden mukaan, jotta valitulla hinnalla tavoitetaan mahdollisimman monta klikkiä, soittoa tai sivuvierailua.

2. Dynaamiset hakumainokset

Dynaamiset hakumainokset hyödyntävät tekoälyä analysoimalla verkkosivuston sisältöä. Tekoäly luo automaattisesti osuvia mainostekstejä käyttäjien hakukyselyiden perusteella. Näin ollen yrittäjä voi tavoittaa palveluilleen / tuotteilleen potentiaaliset asiakkaat, vaikka Google-mainoskampanjaan ei olisi lisätty kyseisiä avainsanoja. 

3. Mainostekstien optimointi

Responsiiviset hakusanamainokset hyödyntävät tekoälyä yhdistämään ja optimoimaan eri mainosotsikoita ja mainoskuvauksia. Responsiivisuudella tarkoitetaan verkkosivuston mukautumista eri päätelaitteille kuten tietokoneille ja älypuhelimille.

Mainostaja kertoo, millaisia otsikoita ja kuvauksia mainoksessa tulee näkyä. Tekoäly testaa ja optimoi parhaat kombinaatiot automaattisesti.

4. Yleisön kohdentaminen ja personointi

Tekoäly analysoi suuria datamääriä. Google Adsissa on mahdollisuus luoda mukautettuja yleisöjä, jotka hyödyntävät tekoälyä käyttäjien ryhmittelyssä ja uusien asiakkaiden löytämisessä. Mainostaja voi luoda mukautettuja yleisöjä esimerkiksi kiinnostusten kohteiden tai kävijän aikaisempien sivustovierailujen perusteella. Tieto auttaa tekoälyä kohdentamaan mainokset tarkemmin niille ihmisille, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.

5. Analytiikka ja raportointi

Tekoäly auttaa sinua analysoimaan kampanjoiden tuloksia ja tarjoaa niihin parannuksia. Google Adsissa on tekoälypohjaisia työkaluja kuten Performance Planner ja automatisoidut raportit, jotka ennustavat kampanjoiden tuloksia ja antavatehdotuksia optimoinnin parantamiseksi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen