YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä, onko verkkokauppa perusteilla? – Kysely kertoo suurimmat katteensyöjät
Ratkaisuna verkkokaupan tupla- ja käsityöhön ovat automaation lisääminen ja tietojärjestelmien järkeistäminen, sanoo ohjelmistoyrityksen toimitusjohtaja.
Suomalaisen verkkokaupan suurin katteensyöjä on logistiikka ja varastonhallinta, kertoo ohjelmistotalo Maestron kaupan päättäjille suunnattu kysely.
Logistiikka ja varastonhallinta ahmaisevat kyselyn mukaan runsaat 50 prosenttia verkkokaupan kannattavuudesta.
Seuraavana tulevat tietojärjestelmäkustannukset (28 prosenttia), tuplatyö ja käsintehtävät työvaiheet (24 prosenttia), sekä hakukonelöydettävyys (22 prosenttia).
Eväät verkkokaupan menestykseen ovat olemassa
– Verkkokaupassa on liian vähän suuria suomalaisia menestystarinoita, vaikka meillä olisi siihen kaikki eväät. Halusimme tutkimuksella selvittää, mikä syö kannattavuutta verkkokaupassa ja miten tilannetta voitaisiin parantaa. Ilokseni moniin katteensyöjiin on löydettävissä selkeät eväät, kertoo Maestron toimitusjohtaja Mika Savolainen tiedotteessa.
Logistiikka oli kaikissa vastaajaryhmissä suurin katteensyöjä, mutta yrityksen liikevaihdon ja yrittäjän kokemuksen kasvaessa tietojärjestelmäkustannusten ja tuplatyön merkitys korostui.
– Minusta helpoin tapa nostaa verkkokaupan kannattavuutta olisi ensin puuttua turhaan tuplatyöhön ja käsityöhön. Ratkaisuna tähän on automaation lisääminen ja tietojärjestelmien järkeistäminen verkossa ja kivijalassa”, summaa Savolainen.
Maestro teki kyselyn tammikuussa, ja siihen osallistui 402 kaupan alan päättäjää. Vastaajia pyydettiin nimeämään viisi suurinta suurinta katteensyöjää omassa liiketoiminnassaan ja arvioimaan verkkokauppansa tilannetta. Kyselyyn voi tutustua Maestron nettisivuilla.
Maestro eli Mediamaestro Oy on 89 työntekijän ja 7 miljoonan euron liikevaihdon ohjelmistoyritys, jonka toimipaikat ovat Helsingissä, Lappeenrannassa ja Savonlinnassa.
Yrittäjäsanomat