YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

21.7.2020 klo 10:02
Uutinen

Yrittäjä – Transformer

Moderni yrittäjyyden määritelmä sisältää ajatuksen siitä, että liiketoimintaa syntyy maailmaa muuttamalla. Isoja ongelmia ratkomalla ja niihin innovatiivisia ratkaisuja esittelemällä vaikutamme ihmisten elämään ja kulttuuriimme, joskus hyvinkin merkittävällä tavalla.

Yritystoimintahan sinällään on varsin yksinkertaista puuhaa. Tarvitsee vain selvittää, mitä ihmiset haluavat ja sitten toimittaa se heille. Kullakin toimialalla on tämä myyjän ja ostajan kohtaanto saanut aikojen saatossa omat vakiintuneet muotonsa. ”Ovh ja ovet auki”, tapasi muuan kauppias sanoa, kun häneltä kysyttiin, millaista se kaupanpito on.

Ai niin, kun puhuin aiemmin isojen ongelmien ratkaisusta yrittäjyyden ydintehtävänä, niin puhuin juurikin asiakkaiden ongelmien ratkaisemisesta.

Kevään aikana monet yrittäjyyden ylläkuvatut fundamentit ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Joskus aiemmin on tuntunut siltä, että nämä strategisesti olennaiset asiat ovat aiemmin olleet meille ikään kuin itsestään selviä. Monilla aloilla ollaan sekä yritysten että asiakkaiden taholla tyydytty nykyiseen totuttuun käyntäntöön. Sopeutuminen olemassa olevaan ja sen kanssa eläminen, kaikessa puutteellisuudessaankin, on helppoa. Kun ei ole isoja ongelmia ratkaistavaksi, niin ratkotaan pieniä ja lopulta vähämerkityksellisiä asioita.

Asiakkaille syntyi iso ratkaisemista odottava ongelma sillä hetkellä, kun käynnistyi ”Ovh ja ovet kiinni aika”. Ilokseni huomasin, että Transformerit lähtivät heti liikkeelle ratkaisemaan tuota asiakkaan isoa ongelmaa. Uusia innovatiivisia tapoja saattaa kysyntä ja tarjonta yhteen alkoi löytyä. Koska sekä yrittäjät että asiakkaat olimme samalla asialla, myös asiakkaat ottivat uusia ja joskus jopa erikoisia tapoja käyttöön. Normaalistihan kaikissa uusia asioissa ensimmäisenä ovat liikkeellä ns. ”varhaiset omaksujat”, joita on vain 5 % kaikista asiakkaista. Nyt alkoi näyttämään siltä, että valmius uusiutumiseen oli kaikilla ja heti.

Tämän muuntumisen halun ja asiakkaan ongelmien ratkaisun haluaisin olevan asian, joka säilyisi meillä ykkösasioina jatkossakin. Yrittäjyyden dynamiikka pitää meidät kaikki vireänä ja elinvoimaisena ja uusiutumisen kautta myös kasvua on löydettävissä.

Niin ja sen olen pannut myös merkille, että hötkyily on vähentynyt ja monet asiat ovat pelkistyneet. Se on muuten lähtökohta strategiselle ajattelulle, joka on mannaa pienyrityksissäkin. Monethan sanovat, että pienyrityksessä ei paljon ratekioita tarvita, mutta strategian tärkeyttä tämä aika on itse kullekin meille yrittäjälle opettanut.

Sakari Oikarinen

Kirjoittaja toimii neuvonantajana omistusjärjestelyissä ja yrityskaupoissa, niin Suomessa kuin ulkoimailla. https://www.confidentum.fi/