YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjät: Ostoliikennesopimus tehtävä 2023 loppuun
Yrittäjät haluaa, että hallitus tekee ostoliikennesopimuksen viiden maakuntalentokentän lennoista vähintään muutamaksi vuodeksi, esimerkiksi 2023 loppuun.
– Finnairin yksipuolinen ilmoitus on sekä lyhytnäköinen että taloudellisesti vahingollinen. Pohjoiskarjalaisia menestysyrityksiä ei nähdä osana tulevaisuuden ongelmien ratkaisua vaan osana ongelmaa, ihmettelee Pohjois-Karjalan Yrittäjien puheenjohtaja Perttu Kouvalainen.
– Tarvitaan ratkaisu, joka turvaa liikenteen riittävän pitkäksi ajaksi. Se on tärkeää maakuntien yrityksille mutta myös mahdollisille operaattoreille, jotka harkitsevat osallistumista kilpailutukseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.
Myös Joensuulle maakunnan saavutettavuus on elintärkeää. – Alueemme kilpailukyky kärsii. Meillä on paljon liikematkustusta ja matkustajat eivät pysähdy Helsinkiin, vaan moni jatkaa matkaansa ulkomaille, kertoo Pohjois-Karjalan Yrittäjien toimitusjohtaja Merja Blomberg.
Yrittäjät muistuttaa, että kyse on isosta asiasta, maakunnan elinvoimasta.
– Jos lentoyhteyksistä on iso epävarmuus, kansainvälistä kauppaa ja matkailua harjoittavat yritykset ovat isoissa ongelmissa. Moni vaihtaa maisemaa, jos voi, Pentikäinen sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä viimeistelee paraikaa omaa raporttiaan. Työryhmä on kertonut esittävänsä, että valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.
– Tämä on liian lyhyt horisontti. Pitää muistaa, että myös operaattoreille uuden reitin avaaminen on investointi, joka tarvitsee riittävän näköalan, Pentikäinen toteaa.
– Joensuu on vientivetoinen kaupunkiseutu ja tänne tarvitaan ehdottomasti pitkäjänteistä näkymää tulevaisuuteen, painottaa Blomberg.
– Pohjois-Karjala on monin tavoin juuri sellainen paikka, jossa ihmisillä on ihanteelliset olosuhteet elää ja yrittää. Meillä on juuri niitä elementtejä, joita maailmalla niin kipeästi kaivataan ja juuri kun aidosti uskottavien investointien avulla on käynnistynyt matkailun tuplaaminen, niin keskeisin saavutettavuuden elementti lakkautetaan. Omistajaohjaus on ontunut aiemminkin, mutta nyt sen löysyys on paikattava uskottavalla ostoliikennesopimuksella, vaatii Kouvalainen.
– Olisi tietenkin hyvä, jos Finnair hoitaisi lennot kaupallisen perustein, mutta tämä näyttää lähivuosina epätodennäköiseltä, koska korona iskee niin lujaa lentoyhtiöihin, Pentikäinen sanoo.
Yrittäjät muistuttaa, että tällä hetkellä on hyvä aika tehdä pitkäaikaisia ostoliikennesopimuksia, koska lentokapasiteettia on paljon käyttämättä.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Merja Blomberg, Pohjois-Karjalan Yrittäjät, merja.blomberg@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Anu Tervonen, Kainuun Yrittäjät, anu.tervonen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Mervi Järkkälä, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät, mervi.jarkkala@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski, Keski-Suomen Yrittäjät, sanna-mari.jyrakoski@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Pirkka Salo, Lapin Yrittäjät, pirkka.salo@yrittajat.fi