17.3.2023 klo 13:53
Uutinen

Turvakonsultti varoittaa kalastelusoitoista – ”Yritykset ovat kahden huijauksen kohteena, joista yksinkertaisemmalla viedään huomio varsinaiselta”  

– Minulle tällä viikolla ilmoitetuissa tapauksissa kalastelusoitot oli tehty teknologia-alan yritykseen ja rakennusliikkeeseen, kertoo yritysturvakonsultti Hannu Huttunen HPH Consultingilta.

Huttunen varoittaa kalastelusoitoista. Hän on saanut viikon aikana kaksi ilmoitusta tietojen kalastelusoitoista.

– Nyt minulle ilmoitetuissa tapauksissa kalastelusoitot oli tehty teknologia-alan yritykseen ja rakennusliikkeeseen, eli hyvin eri toimialoilla toimiviin yrityksiin. Kukaan ei voi ajatella, että oman yrityksen toimialan takia olisi mahdollisten kalastelu- ja huijausyritysten ulkopuolella, vaan jokainen joutuu olemaan tarkkana, miten toimii, Huttunen sanoo.

Yritysten työntekijöille on soitettu sekä ulkomaalaisista että suomalaisista puhelinnumeroista ja sanottu, että yrityksen toimitusjohtaja on pyytänyt vastaajaa kertomaan soittajalle vastaukset hänen kysymiinsä tietoihin.

Kysymykset ovat liittyneet yrityksen henkilöstöön ja muihin yrityksen tietoihin, jotka eivät ole julkista tietoa.
Tähän mennessä soittoja on tehty englanniksi, mutta soittokieleksi voi vaihtua myös suomi, Huttunen kertoo.

Huijaukset ovat usein ”kaksikerroksisia”

Ilmiötä on vaikea estää muuten kuin luomalla yritykselle selkeät toimintatavat, Huttunen sanoo.

Jos yritykseen tulee kalastelusoitto, niin on luonnollisesti tärkeää, että ei kerrota mitään yrityksen sisäistä tietoa, joka ei ole saatavissa julkisista lähteistä.

– Tässä kyseissä kalastelussa soittaja sanoi, että toimitusjohtaja oli pyytänyt vastaamaan soittajan kysymyksiin, eli antamaan kaikki hänen tarvitsemat tiedot. Tällaisia tilanteita varten olisi hyvä, jos yrityksessä olisi sovittu, että ennen mitään tietojen antamista vastaaja varmistaisi asian toimitusjohtajalta tai henkilöltä, jonka väitetään antaneen luvan tietojen kertomiseen.

Yrityksiin tehtävät kalastelusoitot näyttävät tapahtuvan ajoittaisina tapahtumina, sanoo Huttunen.

– Välillä on ”jaksoja”, jolloin niitä ei tapahdu ja sitten saattaa tulla useampia erilaisia kalastelusoittoja, eri lähestymistavalla. Joista osa on heti havaittavissa kalastelusoitoiksi ja osa kehittyneempi, joihin sitten langetaan enemmän kuin yksinkertaisiin huijauksiin.

Hänen mukaansa näyttää siltä, että huijaukset ovat usein ”kaksikerroksisia”.

– Näyttää siltä, että huijarit hämäisivät yrityksiä yksinkertaisilla soitoilla kuvittelemaan, että tämä on nyt huijaus ja viedään sillä huomio pois kehittyneemmästä huijauksesta, jolla sitten tehdään varsinainen tili. Oman kokemukseni mukaan ihmiset harvoin ajattelevat, että he voisivat joutua kahden erilaisen huijausyrityksen kohteeksi samaan aikaan.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.