YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Onnistuneen omistajanvaihdoksen ABC
8.11.2021
Marko Merkkiniemi

Kenelle myyt yrityksesi?

Nyt tiedät jo sitä sun tätä yrityksen myyntiin valmistelusta. Hyvä! Alkaa siis varsinainen myyntivaihe. (Siltä varalta, että et tiedäkään, kurkkaa aiemmat blogitekstini aiheesta!)

Kenelle sitä yritystä sitten kauppaisi? Nopeimmat kaupat tulevat yleensä lähipiirin kesken. Lähipiiriin kuuluu mielestäni tässä tapauksessa työntekijät, asiakkaat, osakkaat, sukulaiset, tuttavat, tavarantoimittajat ja muut yhteistyökumppanit. Siis sellaiset henkilöt, jotka tuntevat yrityksesi jo entuudestaan kohtalaisen hyvin. Yrityksen myynti on siis yksi hyvä syy lisää hoitaa asiat joka suuntaan suhteellisen hyvin.

Kokemukseni mukaan iso osa yrityskaupoista tapahtuu tällä tavalla ”puskaradion” kautta. Aina jatkajaa ei kuitenkaan löydy lähipiiristä, vaan sitä on lähdettävä etsimään jostain muualta. Mutta mistä ja miten?

Yritä tavoittaa mahdollisimman monta ostajaehdokasta

Etenkin isommissa yrityskaupoissa voi ottaa yhteyttä yritysvälittäjään, joka toivottavasti tietää mitä pitää tehdä. Mutta toki ostajaa voi lähteä etsimään itsekin.

Kilpailijat ovat yksi erittäin potentiaalinen ostajaryhmä. Toivottavasti olet pystynyt olemaan pitkään piikki heidän lihassaan, jolloin he ostavat sinut tilaisuuden tullen mielellään pois jaloista. Yritysvälittäjä on yleensä hyvä kaveri myymään yritystäsi kilpailijoille, jos itselläsi syystä tai toisesta ei tee mieli tätä tehdä.

Yrityksen myynnistä voi ilmoittaa myös sähköisissä ilmoituskanavissa, kuten Yrityspörssissä. Pienemmissä yrityskaupoissa, missä on kyse lähinnä työpaikan ostosta itselleen, myös TE-toimiston hallinnoima verkkosivu mol.fi on osoittautunut yllättävänkin toimivaksi kanavaksi.

Yrityksen myynnissä olisi hyvä tavoittaa mahdollisimman monta ostajaehdokasta, joiden kanssa neuvottelut voitaisiin aloittaa. Tästä syystä yrityksen myynnistä olisi siis hyvä kertoa mahdollisimman monelle. Yrityksen omat viestintäkanavat nousevat myös tärkeiksi. Seuraahan niitä juuri ne henkilöt, jotka ovat tavalla tai toisella jo kiinnostuneita yrityksestäsi.

Mutta mehän osaamme Lapissa esitellä yrityksemme paremmin kuin missään muualla, koska sitähän harjoiteltiin jo Lapin yrityskauppatapahtumassa 14.10. Tapahtuman tallenne löytyy sivulta yrityslapista.fi-sivuilta.

Onnistuneen omistajanvaihdoksen ABC

Marko Merkkiniemi suhtautuu työhönsä suurella intohimolla, ja päätti siksi aloittaa 10-osaisen blogisarjan kirjoittamisen. Merkkiniemi työskentelee Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeessa ja edistää Lapin alueella tapahtuvia omistajanvaihdoksia.

Marko Merkkiniemi