Yrityksen myyminen – arvonmääritys

Arvonmääritys

Tiedätkö, mikä yrityksesi realistinen arvo on?

Arvon määrittelyä käytetään myyntihinnan suunnittelussa tai yrityksesi nykytilan kartoituksessa, kun halutaan lähteä kehittämään yrityksen myyntikuntoa. Arvonmäärityksen tavoitteena on saada esille yrityksen realistinen kaupallinen arvo, tai arvohaarukka, johon lopullinen myyntihinta asettuu ja johon eivät vaikuta oletukset, epärealistiset odotukset tai tunnearvot.

Myytävän yrityksen arvoon vaikuttavia tekijöitä ovat

  • yrityksen tuotto ja sen varmuus
  • varallisuus
  • varaston arvo
  • kilpailukyky
  • fyysinen kunto
  • likvidit varat
  • tuotantovälineet ja muu omaisuus.

Arvoon vaikuttaa myös myyjä, ostaja sekä markkinat

Myös yrityksen omistajan rooli yrityksessä vaikuttaa arvoon; mitä suurempi rooli sinulla on yrityksen pyörittämisessä, sitä enemmän arvoa lähtee, kun suljet oven kaupan jälkeen. Huolehdithan siis hyvissä ajoin, että et ole korvaamaton! Osaamisen jakaminen, tiedon dokumentointi, ei-ydintehtävien ulkoistaminen sekä henkinen valmistautuminen luopumiseen ovat oivia tapoja varmistaa, että ostajaehdokas uskaltaa hypätä kenkiisi!

Myyjän hintamaisema kohdistuu menneeseen – miten yrityksen arvo on toiminnan alusta tähän päivään kehittynyt. Ostajan hintamaisema kohdistuu sitä vastoin tulevaan, hän katsoo yritysostoa investointina, josta odottaa tulevaisuudessa tuottoa. Lisäksi ostajan rooli ostettavassa yrityksessä, osaaminen, varallisuus ja oston tarkoitus vaikuttavat arvoon.

Markkinatilanne sekä toimialaan liittyvät tekijät vaikuttavat myös arvoon: jos markkinoilla on paljon samanlaisia yrityksiä myynnissä ja/tai toimialanäkymät ovat heikot, voi kysyntä olla vähäistä ja myynti mahdotonta.

Myyjän, ostajan ja rahoittajan käsitys yrityksen arvosta usein poikkeaa ja näistä tulisi löytää kaikkia tyydyttävä lopputulos.

Yrityksen arvoa voi määritellä usealla tavalla

Arvoon vaikuttaa myös näkemys yrityksen tulevaisuuden ansainta- ja tuottokyvystä. Jos yrityksellä on potentiaalia ja selkeä kilpailuetu, jota pystytään hyödyntämään, vaikuttavat nämä arvoon. Yrityksen arvonmäärityksessä on useita menetelmiä ja usein on tarpeen soveltaa useampaa menetelmää, esimerkiksi:

  • tuottoperusteisen ja kassavirtapohjaisen arvonmäärityksen lähtökohtana ovat tulevaisuuden tuotot satunnaiset tuotto- ja kuluerät huomioiden, jolloin arvioidaan sitä, mitä yritys tuottaa tulevaisuudessa kulujen jälkeen
  • yrityksen substanssiarvo, eli tasearvo, määräytyy yrityksen varallisuuden mukaan, kun varoista vähennetään velat.

Erilaisia arvoja ja arvon laskemisen menetelmiä on useita ja kaikilla niillä on oma käyttötarkoituksensa. Suosittelemme, että käyt yritysneuvojan tai esimerkiksi kirjanpitäjän tai tilintarkastajan kanssa nämä läpi ja selvitätte, mitkä niistä ovat sinun tapauksessasi tarpeellisimmat.