Yrityksen myyminen – vaihe 2

Nykytilan kartoitus

Nykytilan kartoituksella kirkastetaan myyntisuunnitelma.

Olet sitten päättänyt myydä yrityksesi heti tai vaikka viiden vuoden päästä, kartoita yrityksesi nykyinen tilanne sekä mahdolliset myyntiä hidastavat tai jopa estävät asiat. Nykytilan kartoituksen avulla saat myös tietoa ja tukea mahdolliseen hallittuun alasajoon.

Kartoituksen tarkoituksena on tarkentaa mm. aikataulu, kaupan laajuus, mahdolliset jatkajat sekä yrityksen nykyinen arvo. Jos sinulla ei ole käsitystä oman yrityksesi arvosta, on sinun tässä vaiheessa hyvä tutustua yrityksen arvonmäärittelyyn. Arvon määritystä tarvitaan silloin kun suunnitellaan yrityksen tai liiketoiminnan myyntihintaa. Mutta arvonmääritys antaa myös signaalia siitä, olisitko tyytyväinen nykyiseen yrityksen arvoon vai voisiko sitä lähteä kehittämään niin, että saat parhaan mahdollisen myyntituoton kun olet luopumassa yrityksestä.

Nykytilan kartoituksessa kirkastetaan mm:

Mitä olet myymässä?

Ennen arvon määrittämistä täytyy selvittää kaupan kohde, eli mitä tarkalleen ollaan myymässä. Arvoon vaikuttaa myös kaupan muoto, tehdäänkö osakekauppa vai liiketoimintakauppa.

Liiketoimintakauppa ja osakekauppa eroavat olennaisesti siinä, että niissä on eri myyjät. Osakekaupassa myyjänä toimii yhtiön osakkeenomistaja, jolle maksetaan kauppasumma. Liiketoimintakaupassa myyjänä toimii yhtiö, jolloin kauppahintakin maksetaan yhtiölle. Osakekaupassa voidaan myydä kaikki tai osa yrityksen osakkeista.

Avoimissa ja kommandiittiyhtiöissä ovat sekä liiketoimintakauppa että yhtiöosuuksien kauppa mahdollisia; toiminimissä sen sijaan ainoastaan liiketoimintakauppa.

Kun olet kirkastanut itsellesi aikataulun, kaupan laajuuden sekä mahdolliset kehittämistarpeet, sinulla on jo erinomainen pohja lähteä suunnittelemaan seuraavaa vaihetta, on se sitten myyntikuntoon laittaminen, hallittu alasajo tai yrityksen myyntiin laittaminen.

Kuka jatkajaksi?

Jos et kerro myynti- tai luopumisaikeistasi, on jatkajaa mahdoton löytää. Kun olet tehnyt päätöksen luopumisesta, asiasta on tärkeää puhua ja viestiä. Ostajaehdokkaita kannattaa lähteä etsimään lähipiiristä, kuten perheestä, työntekijöistä, yhteistyökumppaneista tai vaikkapa asiakkaista. Ostajan etsimisessä on hyvä hyödyntää kuntien elinkeinoyksiköiden ja kehittämisyhtiöiden tarjoamia palveluja tai yritysvälittäjiä. Myös verkossa toimivia kauppapaikkoja sekä yrityshakupalveluja kannattaa hyödyntää jo tässä vaiheessa.

Pohdi myös, kenelle yrityksesi ostamisesta voisi olla hyötyä tai millainen henkilö tai yritys olisi sopivin ostaja yrityksellesi. Kartoita siis myös lähipaikkakuntien kilpailijat ja yrityksesi yhteistyökumppanit sekä alan oppilaitosten kautta alasta kiinnostuneet opiskelijat, joista voi löytyä jatkaja esimerkiksi oppisopimuskoulutuksella.

Miksi rekrytointipalveluita kannattaa hyödyntää omistajanvaihdostilanteissa?

Kun yritykselle etsitään jatkajaa, kannattaa pohtia myös rekrytointipalveluiden hyödyntämistä. Rekrytointiasiantuntijoilla on laajat verkostot ja kontaktit eri toimialojen edustajiin, jotka ovat kiinnostuneita uusista työmahdollisuuksista.

Yrittäjäksi ryhtymistä voi edeltää esim. määräaikainen työsuhde kohdeyrityksessä, yhtiökumppanuus tai oppisopimuspohjainen siirtyminen jatkajaksi yritykseen. Yrityksen ostaminen ja valmiin yrityksen jatkaminen voi olla houkutteleva vaihtoehto työsuhteisen työllistymisen sijaan.