Kannattavuuslaskelma
Kannattavuuslaskelma on tärkeä työkalu jokaiselle yrittäjälle. Sen avulla hahmotat, kuinka kannattavaa liiketoimintasi on ja saatko maksettua itsellesi palkkaa.
Kannattavuuslaskelma on yrittäjälle tärkeä ennakoinnin työkalu. Sen tekeminen ei ole vaikeaa, kun perehdyt ja annat itsellesi aikaa. Kannattavuuslaskelma pitää tehdä aina yritystä perustettaessa, yritystoiminnan laajentuessa tai kun tuodaan uusia tuotteita tai palveluita markkinoille.
Laskelma auttaa sinua hahmottamaan, mitä kaikkia kuluja yritystoimintaan liittyy ja minkä suuruisella kokonaismyynnillä kulut katetaan, jotta toiminta on kannattavaa ja pääset toivottuun tulokseen. Ennakolta tehtyä kannattavuuslaskelmaa kutsutaan myös budjetiksi eli tulo-ja menoarvioksi.
Laskelmaan kirjataan kaikki menot ja arvioidut tulot.
Menoja ovat muun muassa:
- Kiinteät kulut eli kaikki sellaiset kulut, jotka on pakko maksaa, vaikka myyntiä ei olisi lainkaan. Näitä ovat esimerkiksi palkat, toimitilan vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset ja YEL-maksu eli yrittäjän eläkevakuutusmaksu. Ota mukaan myös markkinointikulut, kuten esimerkiksi nettisivujen perustamiskulut ja digimarkkinointi.
- Muuttuvat kustannukset, jotka vaihtelevat tuotannon ja myynnin määrän mukaan. Niitä ovat esimerkiksi raaka-aineet ja materiaalit.
- Verot
- Lainan tai muun rahoituksen kulut
Arvioi kulut mieluummin yläkanttiinkuin liian alhaisiksi. Asiat eivät näet mene aina suunnitelmien mukaan, esimerkiksi raaka-aineiden kustannukset voivat nousta tai työväline hajota. Kun tiedossasi on kaikki kulut, voit arvioida kuinka paljon, millä hinnalla ja minä aikana yrityksesi pitää myydä, jotta toiminta on kannattavaa.
Myyntitarvetta arvioidessa kokonaismyynti kannattaa jaotella tunti-, päivä-tai kuukausilaskutustavoitteiksi. Tämä helpottaa sinua näkemään, miten realistinen oma arviosi on. Laskelman tekemiseen on tarjolla monenlaisia malleja. Sinun kannattaa etsiä juuri omalle yrityksellesi sopiva.