Yrityskaupan muistilista

Suunnittelemassa yrityskauppaa? Tässä muistilista asioiden hoitamiseksi!

1. Aloita ajoissa

Yleisemmin yrityksen myyntiprosessi kestää noin 10 kuukautta, mutta hyvin usein se venyy yli vuoden mittaiseksi. Valitettavasti kaikkein yleisintä on, että yrityskauppa ei onnistu lainkaan tai yritys vain lopetetaan eikä sitä edes yritetä myydä.

Ainoa keino nopeuttaa prosessia ja varmistaa kauppa on sijoittaa kauppaprosessiin sekä rahaa, aikaa että asiantuntijatyötä. Ennen myyntiin laittamista monessa yrityksessä olisi paljon sellaista tehtävää, joka nopeuttaa ja varmistaa itse kauppaa, mutta vie oman aikansa.

Ostajana kannattaa muistaa, että unelmafirma ei välttämättä satu kohdalle juuri silloin, kun sellaisen haluaisi ostaa. Tämänkin tavoitteen takia on nähtävä vaivaa.

2. Käytä asiantuntijaa apunasi

Asiantuntija-avun hyödyntäminen säästää aikaa ja vaivaa, vähentää riskejä ja helpottaa päätöksentekoa jo siinä vaiheessa, kun yrityskaupasta vasta haaveillaan. Yleensä ensimmäiset keskustelut asiantuntijan kanssa ovat vieläpä maksuttomia.

Asiantuntija kykenee heti kertomaan, mikä olisi järkevin polku edetä vai kannattaako suunnitelmaa lykätä tai haudata se kokonaan. Samalla saa tietää, mitä apua olisi tarjolla, tarvitaanko sitä ja mitä se maksaa. Asiantuntijakustannukset ovat vain joitakin prosentteja koko yrityskaupan arvosta, joten hyötysuhde on iso.

Jäsenpalveluna maksuton lakineuvonta ja asiantuntija-apu

Nainen puhelimessa
Lakineuvonta

Lakineuvonta

Kassahenkilö ja asiakas
Omistajanvaihdosneuvonta

Omistajanvaihdosneuvonta

3. Laadi tietoa, vaadi tietoa

Kokoa kaikki yritystä koskevat voimassa olevat sopimukset, asiapaperit, pohjapiirustukset, tilinpäätökset ja muut kolmelta viimeiseltä vuodelta yhteen mappiin, jos ne sinne mahtuvat. Yritystä ei voi myydä eikä sitä kannata ostaa, jos paperit eivät ole kunnossa.

Siinä missä myyjän kannattaa tarkistaa ostajan taustat, ostajan kannattaa tarkistaa myytävän yritykset kaikki tärkeimmät asiapaperit. Kauppaprosessissa ei kannata edetä yhtään pidemmälle, jos pyydettyjä dokumentteja ei toimiteta. Myyjän taas on syytä tietää, että aukot tiedoissa lisäävät ostajan riskiä ja vähentävät tämän halua ostaa yritys tai maksaa siitä pyydetty hinta.

Rahoittajan luona kannattaa käydä kysymässä mielipidettä, löytyisikö ajatellulle kauppahihnalle rahoitusta ja millaisin ehdoin. Yrityskaupan rahoittaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi samanhintaisen asuntokaupan. Ennen tärkeiden tietojen luovutusta on syytä vaatia ostajaa allekirjoittamaan kunnollinen salassapitosopimus, jolla vähennetään vihamielisen yritysvakoilun riskiä.

4. Tee realistinen strategia

Ota selvää, mitä sinun tapauksessasi tarkoittaisi liiketoimintakauppa tai osakekauppa, mitä etuja, ongelmia, kustannuksia, veroja niihin liittyy ja miten kaupan rahoitus eri vaihtoehdoissa onnistuisi.

Teetä realistinen arvonmääritys, jossa on huomioitu, millainen ostaja luultavammin yrityksen ostaisi ja miten hän kaupan rahoittaisi. Epärealistisilla strategioilla ja arvonmäärityksillä voi helposti pilata koko kaupan mahdollisuuden.

Myyjän kannattaa muistaa, että ostajalla on yleensä aina vaihtoehtoja – ainakin olla ostamatta yritystä. Myyjällä sen sijaan on vain yksi kauppatavara. Jotta sen saisi myytyä, on toimittava viisaasti. Ostajia on harvoin jonoksi asti, ja epärealistisin vaatimuksin aloiteltu myynti saattaa pilata myyntikohteen maineen pysyvästi.

Ostaja taas voi pilata keskusteluyhteyden myyjään tinkaamalla hintapyynnöstä ilman hyviä perusteluja. Ammattilaisten tekemät arvonmääritykset ovat perusteltuja laskelmia, eivät summittaisia arvauksia.

5. Varmista hyvät kauppakirjat

Kauppakirjan pituus ei ole itseisarvo, mutta pääsääntöisesti jos sivuja on vähemmän kuin kuusi (tai harvalla rivinvälillä jopa pitemmästäkin), siitä varmasti puuttuu turvallisen ja onnistuneen kaupan kannalta tärkeitä asioita.

Mitä kauppakirjan mukaan tapahtuu, jos kauppahintaa ei maksetakaan tai ostetut koneet eivät toimi tai ne eivät ole myyjän, vaikka niin piti olla? Tutki jokainen kauppakirjassa sovittu asia. Kysy, mitä tapahtuu, jos asiat eivät toteudukaan, ja mitä kauppakirjan mukaan sitten tehdään.

Sinun tulisi olla varma, että ainakin kaikki tärkeimmät asiat ovat tulleet paperille ja ymmärrät, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Ostajalla on selonottovelvollisuus ja myyjällä selonantovelvollisuus. Yrityskaupassa ei ole kuluttajansuojaa. Jälkikäteen on tehotonta vedota siihen, ettei ymmärtänyt, mitä sopimuksessa sanottiin.

Hyvä kauppakirja ehkäisee riitoja ennakolta ja ohjaa toimenpiteitä yllätysten sattuessa. Asiantuntijan apu on tässäkin varsin hyödyllistä.

6. Luovu oikeasti, ota haltuun oikeasti

Sopimuksen allekirjoituspäivä ja omistusoikeuden siirtymispäivä eivät useinkaan ole sama päivä. Ennen omistusoikeuden siirtymistä tai sen yhteydessä tehdään monesti muun muassa inventaareja, joiden perusteella kauppahintaa voidaan tarkistaa.

Kun omistus on vaihtunut, myyjän on syytä luopua toiminnasta oikeasti ja antaa tilaa jatkajalle. Näin on syytä toimia, vaikka kaupassa olisikin sovittu siirtymäajasta, jonka aikana myyjä on edelleen yhtiön käytettävissä. Siirtymäaika on tärkeä, mutta vielä tärkeämpää on todellinen haltuunotto, jolla yritys siirtyy ostajan käsiin.

Tutustu koulutustarjontaan

Maksuton jäsenille

Etkö ole jäsen? Liity Yrittäjiin.

Yrittäjien jäsenenä saat maksutonta lakineuvontaa ja nautit rahanarvoisista jäseneduista!

Liity jäseneksi