23.2.2017 klo 07:48
Uutinen

Ajoäly Ky – sosiaalinen media antaa kaasua

Kuopiolainen autokoulu Ajoäly Ky hyödyntää aktiivisesti sosiaalista mediaa viestinnässä ja markkinoinnissaan. Viime vuonna yrittäjät Jussi Kuokkanen ja Kimmo Kaltiala valittiin Some Awards 2016 finalistien joukkoon. Sosiaalinen media on autokouluyrittäjien arkipäivää ja eri some-kanavat on valittu eri kohderyhmät huomioiden.

Ajoäly Ky toimii Valkeisenlammen läheisyydessä Kuopion keskustan tuntumassa. Yrityksessä työskentelee kahden yrittäjän, Jussi Kuokkasen ja Kimmo Kaltialan, lisäksi yksi liikenneopettaja. Ajokorttiin tähtäävän opetuksen lisäksi yrittäjät järjestävät ns. kortillisten kertausharjoituksia sekä älykkään ajotavan koulutusta. Sosiaalinen media on autokouluyrittäjän arkipäivää ja asiakkailta on saatu sosiaalisen median käytöstä positiivista palautetta.

– Hyödynnämme somea lähinnä markkinoinnissa ja pidämme asiakassuhteita yllä monipuolisten some-kanaviemme kautta. Lisäksi uusasiakashankinnassa somea voi hyödyntää tehokkaasti esimerkiksi erilaisten kilpailujen ja mainosten avulla. Käytämme aktiivisesti Facebookia, Instagramia, Snapchatia, Youtubea ja Twitteriä. Autokoulualalla sosiaalinen media toimii erityisen hyvin ja kohderyhmät eri kanavilla ovat hieman erilaiset, kertoo Jussi Kuokkanen.

Some on nykypäivän kahvila

Ajoälyn yrittäjät ovat valinneet käytössä olevat some-kanavat eri kohderyhmät huomioiden. Aivan itsestään sosiaalisen median käyttäminen ei tapahdu vaan päivittäminen ja sisältöjen suunnittelu vaatii aikaa ja suunnittelua. Yrittäjät kokevat sosiaalisen median luontaiseksi tavaksi viestiä ja markkinoida ja kokevat erityisesti nopeuden valttina.

– Sosiaalista mediaa voi pitää nykypäivän kahvilana, jossa sosiaalisia suhteita ylläpidetään ja uusia suhteita luodaan. Kannustamme nuoria sosiaalisen median hyödyntämisen lisäksi kokoontumaan myös yrityksen fyysisiin tiloihin kahvin, jutustelun tai ajoharjoitusten yhdessä tekemisen tiimoilta. Yrityksen tiloissa on myös panostettu viihtyvyyteen ja olohuonemaiseen tunnelmaan, Jussi vinkkaa.

Muutoksessa täytyy pysyä mukana

Ajoälyn yrittäjien mukaan digiosaaminen tulee olemaan tulevaisuudessa vieläkin tärkeämmässä roolissa alalla kuin alalla. Kuokkasen mukaan koulutusta digitaalisuuteen kannattaa hankkia, olipa kyseessä millainen yritys tahansa. Koulutuksista ja myös yrittäjien osaamiskartoituksesta saa aina uusia ideoita yrityksen kehittämiseen. Kuokkanen kehottaakin yrittäjiä ottamaan selvää eri tahojen järjestämistä koulutuksista ja hakemaan uusia ideoita ja ajatuksia kouluttautumalla.

– Yrittäjien kannattaisi hyödyntää rohkeasti EU-tuettuja palveluita esim. innovaatiotukia. Maksamme EU:hun sen verran paljon, että jotain olisi syytä ottaa takaisinkin, Jussi pohtii. Kuokkanen kannustaa muita yrittäjiä hakemaan ja kysymään apua esimerkiksi yrittäjäjärjestöiltä, ELY-keskukselta, Tekesiltä ja Finnveralta.

Autokouluala on murroksessa ja tässä muutoksessa täytyy pysyä mukana.

– Jos jää paikalleen, niin ei voi kehittää uutta liiketoimintaa. Sama pätee varmasti kaikilla aloilla. Tulevaisuudessa liikkuminen tulee olemaan entistä enemmän palvelu (Mobility as a Service, MaaS) ja myös me olemme mukana kehittämässä liikkumisen palveluita ja koulutusta, Jussi kertoo lopuksi.

* Uutissarjassa YOM-palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain yritystoimintansa sähköistämisen vaikutuksista. Helmikuun digiyrittäjinä ovat Ajoäly Ky:n Jussi Kuokkanen ja Kimmo Kaltiala.