YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Mikko ja Jaakko Jokela yrityksen showroomissa.
17.1.2024 klo 13:47
Uutinen

“Alkaa tuntea, että nuoret menee joka puolelta asioissa oman tietämyksen ohi” – Nisa-Tuote Oy:n sukupolvenvaihdos kypsyi pikkuhiljaa

Keittiöstä omaan halliin

– Oli huikea into tehdä jotain omiin nimiin, että voi itse vaikuttaa tulokseen, kuvaili Jaakko Jokela fiiliksiä, kun perusti mainostuoteyrityksen yli 40 vuotta sitten. Toiminta alkoi Tikkurilassa kaksion keittiössä, jossa vaimo Tarja-Leena ompeli tuotteita yöllä. Nyt yrityksen on ottanut haltuunsa pariskunnan poika Mikko Jokela.

Nisa-Tuote sai nimensä sivistyssanakirjan maailman pääkaupunkien luettelosta. Se oli Parthian valtakunnan ensimmäinen pääkaupunki ja on nykyisin Turkmenistanissa sijaitseva arkeologinen kohde, joka on listattu Unescon maailmanperintöluetteloon.

Pariskunnalla oli myös perheen perustamisesta selkeä suunnitelma: kolmen vuoden välein lapsi, kunnes koossa on neljä lasta. Mikko oli näistä toinen ja syntyi samana vuonna kuin yritys perustettiin – 1982. Kaiken lisäksi Tarja-Leena opiskeli samanaikaisesti Helsingin Sihteeriopistossa ja Jaakko kauppaopistossa.

Vuonna 1984 Nisa-Tuote siirtyi kerrostalon kellariin Pohjois-Haagaan. Tarina kertoo, että Jaakko Jokela oli ottanut painotöihin mukaansa pari-kolme-vuotiaan Mikko-pojan. Silkkipainokaruselli käyntiin, joka sylki valmiita paitoja pahvilaatikkoon. Poika oli kadonnut, mutta löytyi lopulta nukkumasta pahvilaatikosta lämpimien paitojen alta.

Uusi ala loi mahdollisuuksia

– 1980-luvun alussa logo- ja mainosasut olivat uutta. Toisaalta markkinoille mahtui, mutta piti luoda pohjaa. Sitkeällä työllä kävimme esittelemässä konseptia asiakkaille. Siihen aikaan myytiin vain T-paitoja ja college-paitoja, ei edes lippiksiä tai huppareita, Jaakko Jokela toteaa.

– Menin toiminimiyrittäjänä hattu kourassa STS-pankkiin hakemaan 20 000 markan lainaa kertoen tarvitsevani rahaa yrityksen perustamiseen. Pankinjohtaja oli todennut: ”Kyll’ mää teidät yrittäjät tiedän, et saa yhtään mittään”. Siitä sitten toiseen pankkiin, josta laina järjestyi. Kaikki kassalaskelmat sun muut piti esittää ja lopulta saimme lainan henkilötakausten kautta.

– Tiesin koko ajan, että kun olin kaupan saanut, toimintaketju ei petä mistään kohtaa, kun itse tekee. Vierastyövoimaa ei alussa ollut ja tulovirran saattoi hahmottaa koko ajan. Näin paljon tulee, näin paljon menee – oli helppo laskea.

– Oli se hullua aikaa – päivisin myytiin, iltaisin kirjanpitoa, öisin tuotanto. Mutta se oli kuitenkin vapautta. Kukaan ei hengittänyt niskaan. Tulokseen saattoi vaikuttaa omalla työpanoksella.

Vuonna 1986 yritys siirtyi Oulunkylään, jälleen kerrostalon alakertaan, jonne palkattiin ensimmäinen ulkopuolinen työntekijä – ompelija. Vuonna 1990 perhe osti asunnon Klaukkalasta ja siirsi toiminnan Järvihaka Centeriin.

Pahimman laman aikaan 1990-luvun alussa Jaakko Jokela huomasi samalla teollisuusalueella tyhjän hallin. Omistajan jäljittäminen oli työn takana, mutta lopulta sellainen löytyi roskapankista ja Nisa-Tuote sai halvalla hyvän hallin.

Rahat halliin kertyivät uudesta painomenetelmästä, jonka Nisa-Tuote toi Suomen markkinoille. Fotopainatuksessa tulostettiin kopiokoneella kuvia, jotka saattoi lämpöprässätä tekstiileihin, kuten T-paitoihin.

Jaakko Jokela toi materiaaleja Sveitsistä, esitteli asian valokuvaus- ja kopioliikkeille, myi tarvittavat materiaalit ja välineet, ja vielä järjesti koulutuksia.

– Se oli pelastus laman aikana. Saatiin ostettua halli ja hommattiin isompia painokoneita.

Sukupolvenvaihdos oli luonnollinen asia

Vuonna 2007 Nisa-Tuote rakennutti oman hallin samaiselle Järvihaan alueelle. Jaakko Jokela perusti Kiinteistöyhtiö Nurmijärven Yrittäjäntie 16:n, jota pyörittää edelleen eläkepäiviensä ratoksi.

Nisa-Tuote nimittäin siirtyi juuri tämän vuoden 2024 alussa Mikolle sukupolvenvaihdoksessa.

Mikko Jokela ja tuotantotilat, joissa löytyy kapasiteettia monen vuoden kasvuun.

– Sukupolvenvaihdokselle on hyvä varata pitkä aika, useita vuosia. Ensin pitää selvittää, millainen halukkuus perheen lapsilla on jatkaa toimintaa, Jaakko Jokela toteaa, johon Mikko vastaa:

– Minä olen aina elänyt siinä uskossa, että jatkan töissä täällä ja lopulta yrittäjänä. Olenkin ollut jo useita vuosia operatiivisessa johdossa, vaikka Jaakko on hoitanut hallinnollisia asioita.

– Maailma muuttuu ja me sen mukana. Nuoren polven on helpompi elää muuttuvan maailman mukana. Vanhemmat voivat himmailla ja antaa pätevien nuorten viedä firmaa omalla tavalla eteenpäin, Jaakko sanoo.

– Sitä kypsyy pikkuhiljaa tilanteeseen – huomaa että asiat on niin hyvin että voi jäädä itse pois. Alkaa tuntea, että nuoret menee joka puolelta asioissa oman tietämyksen ohi, Jaakko kuvailee.

Käytännön sukupolvenvaihdoksessa tärkeä apu on asiansa osaava konsultti, joka neuvoo verotuksen ja paperitöiden kanssa ja laatii tiekartan, jolla homma saadaan maaliin. Nisa-Tuote sai asiantuntija-apua Keukelta.

– On käytävä avoin keskustelu, etenkin jos perheessä on useampia sisaruksia. Meillä kolme muuta sisarta ei halunnut jatkaa yrittäjänä, vaikka yksi heistä on täällä palkkatöissä, Mikko toteaa.

– Toinen keskustelu pitää käydä konsultin läsnä ollessa, joka avaa asiaa.

Yritykselle on muodostunut hinta tilinpäätöksen perusteella. Kun kauppaa tehdään perheen sisällä, tinkimään ei lähdetä, vaan homma sujuu jouhevasti. Tehdään asianmukaiset paperit, kuten kauppakirjat ja osakassopimus, firman sisäiset pöytäkirjat ja yhtiökokouksen paperit. Kaupan jälkeen yhtiölle tulee uusi hallitus, mutta vanhakin hallitus joutuu tekemään kirjauksia.

Mikko korostaa hiljaisen tiedon siirtämisen merkitystä. Vanhan omistajan on hyvä olla tavoitettavissa. Henkilökuntaa pitää tiedottaa kaikista muutoksista – miten roolit jakautuvat jatkossa. Nisa-Tuotteessa on 11 työntekijää.

Tulevaisuudessa kasvua

Nisa-Tuotteen tuotesegmentit ovat yritysvaatetus, työvaatteet, liikelahjat, vapaa-ajan vaatetus, mainoslahjat ja suurkuvatulostus. Näitä kaikkia tehdään kustomoituna asiakasyrityksille. Muutamasta eri tuotteesta voidaan koota kokonaisuus brändättynä.

– Kun aloitin myyntiuran, korporaatiot teki korporaatioille, pienet teki pienille. Nykyään toiminta on muuttunut siihen suuntaan, että arvostetaan kotimaista, pienempää, eettisesti toimivaa yritystä, Mikko Jokela toteaa.

– Kasvun tiellä ollaan. Vuoden alusta palkkasimme myyntikoordinaattorin ja uuden myyjän. Pyrimme lisäämään verkkokauppa-asiakkaiden määrää.

Kotona Mikolla on vaimo, kaksivuotias poika, kaksi teini-ikäistä tytärtä sekä kolme rescue-koiraa. Harrastuksiin kuuluu moottoripyörien rakentelu.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen