15.1.2017 klo 08:02
Uutinen

Alkoholilain muutos lisäisi verotuloja

Toisin kuin on väitetty, vahvojen oluiden ja siiderien sekä lonkeroiden myynnin salliminen ruokakaupoissa ei lisää alkoholin kokonaiskulutusta merkittävästi.

Alkoholilain muutos ei juuri lisäisi alkoholin kulutusta mutta kartuttaisi verotuloja lähes 60 miljoonalla eurolla. Tämä käy ilmi tuoreesta alkoholin kulutusselvityksestä. Kaupalle on tärkeää, että lakimuutoksella pystyttäisiin vahvistamaan tervettä kilpailua ja pienten ruokakauppojen asemaa.

Päivittäistavarakauppa ry:n Taloustutkimuksella teettämän selvityksen mukaan nimittäin alkoholikulutus sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna kasvaa vain puoli prosenttia alkoholilain muutoksen seurauksena. Kaikkiaan eri alkoholijuomien vähittäismyynnin odotetaan kasvavan yhteensä 9 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia.

Absoluuttisen alkoholin kokonaiskulutuksen kasvu jää pieneksi, koska uudistus siirtäisi kulutusta väkevistä alkoholijuomista miedompiin. Vahvojen oluiden ja lonkeroiden tulo ruokakauppoihin on osa alkoholilain muutosesitystä, joka on tällä hetkellä lausuntokierroksella.

Merkittävä tieto selvityksessä on myös se, että nelosoluiden ja lonkeroiden myynti ruokakaupoista vähentäisi Viron viinarallia. Selvityksen mukaan vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta puolittuu ja kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti vähenee neljänneksen lakimuutoksen seurauksena.

Alkoholilain muutos vaikuttaisikin selvästi myös verokertymään sillä, alkoholiostot siirtyisivät entistä enemmän laivoilta ja Virosta kotimaisiin kauppoihin. Selvityksessä alkoholijuomaverojen tuoton arvioidaan kasvavan 4,5 prosenttia eli lähes 60 miljoonaa euroa.

– Selvitys osoittaa, että alkoholin kokonaiskulutus ei kasva holtittomasti uudistuksen seurauksena. Kun huomioidaan siirtymät eri kanavista, voi myynnin lisäys olla suomalaiselle päivittäistavarakaupalle jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa. Kauppa pitääkin lakimuutosta vastuullisena, eri näkökulmat huomioon ottavana alkoholilainsäädännön uudistuksena, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Lakiuudistus tasapuolistaisi myös kilpailua, sillä tällä hetkellä osa päivittäistavarakaupoista hyötyy sijainnistaan Alkon lähellä. Alkoholilain väljentäminen onkin tärkeää etenkin pienten kauppojen elinmahdollisuuksille.

– Uudistus tukee pienten kaupan yksiköiden menestystä ja mahdollisuuksia työllistää. Se on myös kuluttajalle eduksi. Se, että pienet kaupat pysyvät elinvoimaisina tukee kattavan myymäläverkoston säilymistä ja sitä kautta myös muita lähipalveluita, Kaupan liiton asiantuntija Janne Koivisto muistuttaa.

Suomen päivittäistavarakaupoista noin 60 prosenttia on pieniä, alle 400 neliön myymälöitä. Etenkin kasvukeskusten ulkopuolella ruokakauppa on auttanut myös muita lähipalveluita säilymään.

Taloustutkimuksen viime joulukuussa tekemää selvitystä varten haastateltiin 2 091 henkilöä. Haastattelututkimuksessa arvioitiin alkoholilain muutoksen vaikutuksia alkoholijuomien vähittäiskulutukseen ja matkustajatuontiin.

Hämeen Yritysviestintä,
toimitus@hameenyrityssanomat.fi