15.12.2017 klo 15:36
Uutinen

Alkoholilain uudistus saa vipinää pienpanimoihin: ”Limuviinojen kysyntä tulee räjähtämään”

Alkoholilain muutos tarjoaa panimoille mahdollisuuden myydä tuotteitaan omasta myymälästä. Moni pienpanimo saattaa aloittaa myös limuviinojen valmistuksen.

Eduskunnan suuri valiokunta päätyi tukemaan eduskunnan täysistunnon äänestyspäätöstä, mikä merkitsee nelosoluiden tuloa ruokakauppojen hyllyille. Samalla myös niin sanotut limuviinat tulevat myyntiin ruokakauppoihin.

– On hyvä juttu, että lainsäädäntö meni tältä osin eteenpäin. Alkoholilaissa mennään nyt oikeaan, sääntelyn purkamisen suuntaan, Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin kommentoi.

Grekin pitää hyvänä myös sitä, että byrokratia ravintoloiden jatkoajan pyytämiseksi poistui ja jatkossa ravintola voi itse ilmoittaa asiasta.

– On myös kannatettavaa, että Alkon monopolia aletaan asteittain purkaa. Oikeita paikkoja väkevien alkoholijuomien vapauttamisen jatkamiseen ovat ravintolat. Sitä kautta esimerkiksi viinejä pitäisi saada myyntiin. Nuorisotyöllisyyden kannalta on hyvä, että 16-vuotiaskin voi työllistyä ravintoloissa, kun saa myydä kaikkia ravintolan tuotteita.

”Meistä tulee Alkon kilpailija”

Joensuulainen Panimo Honkavuori on yksi pienpanimoista, joiden toiminta saattaa mullistua alkoholilain muutoksen seurauksena.

– Nyt odotusarvona on se, että saamme tuotteillemme ulosmyyntioikeuden. Näillä näkymin se on mahdollista maaliskuun alusta lähtien. Se on ehdottomasti lakiuudistuksen suurin vaikutus meille, toimitusjohtaja Jani Honkanen sanoo.

Käytännössä uudistus tarkoittaa oman myymälän perustamista. Panimot saavat myydä ulos enintään 12-prosenttisia oluita eli käytännössä kaikkia tuotteitaan.

– Meistä tulee tavallaan Alkon kilpailija. Lakimuutoksen jälkeen on helpompaa tehdä tilausoluita omilla etiketeillä suoraan yrityksille, ilman välikäsiä, Honkasen yhtiökumppani Ville Vuorio sanoo.

Hyllytila ulkomaisille oluille?

Honkasen mukaan on vielä epäselvää, miten kaupassa myytävien oluiden alkoholirajan nostaminen 5,5 prosenttiin vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen.

– Tuskin kukaan voi sitä kiistää, etteikö alkoholin kulutus tulisi kasvamaan. Se jää nähtäväksi, mitä käy vanhoille keskioluen vahvuisille tuotteille.

Lakimuutoksen myötä Suomen ruokakaupoissa saatetaan nähdä entistä enemmän myös ulkomaisia oluita.

– Tässä on sellainen mahdollisuus, että isot keskieurooppalaiset panimot alkavat tuoda premium-lagereita Suomen markkinoille. Sillä voi olla suomalaisille pienpanimoille ikäviä vaikutuksia, jos hyllytila menee eurooppalaisille oluille.

Jatkossa yhä useammasta olutpanimosta voi tulla myös limuviinojen valmistaja.

– Limuviinoja voi tehdä parissa kolmessa päivässä myyntikuntoon, selvästi nopeammin kuin oluita. Valmistustavan muutos on iso. Uskon, että limuviinojen markkina tulee räjähtämään.

Kuva: Panimo Honkavuori

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi